Newsy

Od dziś zmiany w VAT w handlu stalą, złotem i paliwami

2013-10-01  |  06:35

Dziś wchodzi w życie nowelizacja ustawy o VAT, która określa zasady odpowiedzialności nabywcy za nierozliczony VAT solidarnie ze sprzedawcą w obrocie towarami wrażliwymi. Zmiany mają zapobiec nadużyciom w obrocie stalą, paliwem i złotem. Eksperci podkreślają, że przepisy oznaczają przerzucenie na podatników obowiązków, z którymi państwo nie jest sobie w stanie samo poradzić.

  Przeniesienie odpowiedzialności za podatek niezapłacony sprzedawcy na nabywcę będzie w zasadzie zagrożeniem dla samego kupującego, jeżeli on na etapie zakupu mógł przypuszczać, że niska cena kupowanych towarów jest związana z tym, że sprzedawca nie rozlicza VAT – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka z firmy Tax Care.

W myśl obowiązujących od dziś przepisów, nabywca odpowie za nierozliczony VAT solidarnie ze sprzedawcą, jeżeli wartość towarów nabywanych od jednego podmiotu dokonującego ich dostawy, bez kwoty podatku, przekroczyła w danym miesiącu 50 000 zł, a w momencie dokonania dostawy towarów podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że całość lub część kwoty podatku przypadającej na dokonaną dostawę nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.

Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje wyłączenia z reżimu solidarnej odpowiedzialności w kilku wypadkach.

 – Chodzi np. o wyłączenie związane z nabyciem paliwa na stacji. Jeżeli dana stacja benzynowa nie rozlicza podatku, dokonuje nierzetelnych rozliczeń, to przedsiębiorca, który tam tankuje jest bezpieczny, nie zostanie obciążony odpowiedzialnością za długi stacji – wyjaśnia ekspertka. – Chodzi także o sprzedawców, którzy uzyskają tzw. profil podmiotu zaufanego, co będzie się wiązało z uiszczeniem przez nich kaucji, i jednocześnie ten podmiot będzie figurował na liście prowadzonej przez Ministerstwo Finansów. W takiej sytuacji kupujący również jest bezpieczny.

Zdaniem ekspertki Tax Care, nowe przepisy oznaczają przerzucenie przez państwo odpowiedzialności za wybór kontrahenta na podatnika.

 – Państwo stwierdza, że są oszustwa w handlu towarami wrażliwymi, natomiast nie radzi sobie z egzekwowaniem tego, co do państwa należy, czyli podatków, więc przenosi większą dyscyplinę i pilnowanie tych spraw na podatników. Oznacza to w praktyce, że sam podatnik ma w swoim interesie pilnować swojego kontrahenta, czy ten faktycznie się rzetelnie rozliczy – reasumuje Katarzyna Rola-Stężycka.

Okres rozliczeniowy w obrocie towarami wrażliwymi skrócono do 1 miesiąca (dla obrotu powyżej 50 tys. zł miesięcznie). Przy mniejszych obrotach podatnik może rozliczać się kwartalnie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.