Newsy

Od nowego roku Poczta Polska udostępni sortownie i listonoszy konkurencji

2012-07-04  |  06:55
Mówi:Zofia Smoktunowicz
Funkcja:Pełnomocnik Zarządu
Firma:SpeedMail
  • MP4

    Zgodnie z propozycjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, prywatni operatorzy pocztowi będą mogli korzystać odpłatnie z infrastruktury należącej do Poczty Polskiej. Po 1 stycznia 2013 roku zyskają oni dostęp do pocztowych sortowni i tzw. ostatniej mili, czyli listonoszy.  Niebezpieczeństwem mogą być ceny proponowane przez Pocztę Polską, które w praktyce mogą blokować dostęp do niej  mówi Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów pocztowych, firmy Speedmail.

    Dzięki unijnym przepisom 1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Inni operatorzy pocztowi zyskają dostęp do zastrzeżonych dotąd dla Poczty segmentów rynku, czyli m.in. dostarczania najlżejszych listów, do 50 gramów.

      To są dobre propozycje, ale warto pomyśleć o bardziej precyzyjnych zapisach, które określałyby na jakich zasadach można korzystać z tych elementów infrastruktury  uważa Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów, firmy Speedmail.

    Jak podkreślała w rozmowie z Newserią prezes UKE Magdalena Gaj, kończą się już prace nad ustawą Prawo pocztowe i wkrótce trafi ona do parlamentu. Więc styczniowy termin nie jest zagrożony.

    Konkurenci Poczty Polskiej przygotowują się do otwarcia rynku usług pocztowych, bo jest o co walczyć. Wartość polskiego rynku szacowana jest na ok. 7 mld zł.

    Konkurencję na rynku mają wzmocnić przepisy o dostępie do infrastruktury. Poczta Polska będzie musiała udostępnić innym operatorom swoje sortownie, skrzynki nadawcze i tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy. Zgodnie z przepisami, będzie to się odbywało na zasadach komercyjnych.

      W naszej opinii zaproponowane przez UKE rozwiązania na pewno wpłyną na konkurencyjność rynku, a także na jakość oferowanych przez branżę usług podkreśla Zofia Smoktunowicz.

    Zwraca jednak uwagę na potrzebę lepszego doprecyzowania zapisów w ustawie.

      Nauczeni doświadczeniem z przeprowadzonych już procesów liberalizacji, czy to rynku telekomunikacyjnego, czy gazowego widzimy, że niedoprecyzowanie może skutkować złymi praktykami, które posłużą ograniczaniu możliwości konkurencji i de facto utrzymaniu monopolu Poczty Polskiej  ocenia Zofia Smoktunowicz.

    Liberalizacja w takim wypadku będzie więc prowizoryczna. Najnowsze propozycje ustawy obejmują węzły sortownicze oraz tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy.

      Wskazane byłoby również udostępnienie prywatnym operatorom okienek pocztowych podkreśla przedstawicielka jednego z operatorów pocztowych, firmy Speedmail.

    Speedmail działa na polskim rynku pocztowym od września 2011 roku. Specjalizuje się w obszarze biznesowej korespondencji masowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, celem jest osiągnięcie pozycji
    największego alternatywnego operatora pocztowego na polskim rynku w tym zakresie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.