Newsy

Od przyszłego roku także firmy będą mogły przekazywać 1 procent podatku. Na rzecz uczelni.

2013-02-19  |  06:55

1 proc. CIT zamiast do fiskusa trafi do naukowców. Do konsultacji społecznych trafił projekt zmian w prawie, który od 2014 r. umożliwi przedsiębiorcom przekazanie 1 procenta podatku dochodowego na dowolny wydział dowolnej uczelni lub na rzecz instytutu badawczego. Firmy podchodzą pozytywnie do pomysłu, choć chciałyby mieć wpływ na sposób wydatkowania środków.

Projekt odpisu podatkowego na naukę został przygotowany wspólnie przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Największe firmy, płacące milionowe podatki, swój odpis będą mogły rozdzielić pomiędzy dwa albo nawet trzy ośrodki naukowe.

Adresaci zmian są zainteresowani takim rozwiązaniem, choć wskazują swoje oczekiwania wobec konkretnych rozwiązań projektu ustawy. 

 – Oczywiście tu diabeł tkwi w szczegółach: czy jeśli przekażę 1 proc. podatku do konkretnej jednostki badawczej, to czy mogę mieć jeszcze wpływ na to, czym się będzie ta jednostka zajmowała – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Michał Jaworski, dyrektor ds. strategii w Microsoft.

Jak podkreśla, to rozwiązanie byłoby najbardziej korzystne dla obu stron, a przedsiębiorcy chętniej by się na przekazanie części podatku na naukę decydowali.

 – Byłoby to bardzo ważne dla naszej firmy. Jeżeli mogę wybrać jednostkę badawczą, to już jest lepiej, bo mogę w ten sposób wesprzeć tych, którzy tworzą pewne rzeczy, które mogę wykorzystać. Natomiast jeżeli bym jeszcze miał możliwość wpływu na to, jak te pieniądze będą dalej wydane, na rzeczy, które są mi najbliższe, to wtedy byłoby naprawdę idealnie  – tłumaczy Michał Jaworski.

Projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w ubiegłym tygodniu trafił do konsultacji społecznych.

Wciąż nieudana współpraca na linii nauka-biznes

Według dyrektora w Microsoft, obecnie wciąż dużym problemem jest sceptyczne podejście niektórych naukowców do komercyjnej współpracy z biznesem.

 – To jest model współpracy, który jest znany w krajach zachodnich, w Niemczech, w Stanach Zjednoczonych, że jednak zetknięcie naukowca z biznesem to nie jest plama na honorze, tylko zupełnie normalny fragment CV, który nawet podnosi wartość tego naukowca. Świadczy o tym, że on robi rzeczy bardzo praktyczne, ale jednocześnie nowatorskie – podkreśla dyrektor ds. strategii w Microsoft.

Na korzyści ze współpracy firm ze szkołami wyższymi wskazuje też Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. Barbara Kudrycka.

 – W uczelniach zauważalny jest już inny stosunek do przedsiębiorców, dużo bardziej uczelnie otwierają się na współpracę z przedsiębiorcami i odwrotnie, przedsiębiorcy są coraz bardziej zainteresowani współpracą. Myślę, że być może jesteśmy w przededniu rewolucji innowacyjnej w Polsce – twierdzi minister Kudrycka.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uważa, że możliwość przekazania 1 proc. podatku na rzecz nauki będzie dla uczelni i instytutów swoistym konkursem na najlepiej rokującego partnera dla biznesu, z uwagi na to, że przedsiębiorcy nie powierzą swoich pieniędzy komuś, z czyjej działalności nie będą mogli czerpać korzyści w przyszłości.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.