Newsy

Oddalenie ryzyka unijnych sankcji wstrzymało prace nad ustawą

2012-07-26  |  06:40
Mówi:Andrzej Czerwiński
Funkcja:Wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki
  • MP4

    Rząd zatrzymał pospieszną nowelizację Prawa energetycznego. Wpłynęły na to uwagi zgłoszone przez Biuro Analiz Sejmowych oraz obawy, że przyczyni się ona do zablokowania prac nad tzw. trójpakiem energetycznym. W konsekwencji na uwolnienie rynku gazu trzeba będzie jeszcze poczekać. 

     – Prawo energetyczne będzie musiało zostać znowelizowane z dwóch powodów. Po pierwsze to formalne wymagania Komisji Europejskiej, dyrektyw, które musimy wprowadzić. A po drugie – musimy dla odbiorców energii stworzyć warunki takie, żeby byli podmiotem na rynku. Żeby pojawiła się konkurencja, ceny były regulowane przez rynek, a nie przez naturalny monopol, jakim do tej pory są spółki energetyczne – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Czerwiński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki.

    Nowelizacja samego Prawa energetycznego miała ustrzec Polskę przed sankcjami ze strony Komisji Europejskiej. Jak zapewniali we wcześniejszych rozmowach z Newserią przedstawiciele rządu, prace nad tą nowelizacją nie stały w sprzeczności z tymi nad tzw. trójpakiem energetycznym (Prawem energetycznym, gazowym i nad ustawą o odnawialnych źródłach energii).

     – To jest trudna rzecz, myśmy przygotowali nowelizację Prawa energetycznego i zgłosiliśmy jako inicjatywę poselską ze względu na to, że było zagrożenie płacenia kar za niewprowadzenie zapisów dyrektyw unijnych. Ale na ostatnim posiedzeniu Rada Ministrów zmieniła stanowisko. Okazało się, że nie ma dużego niebezpieczeństwa. Stąd by doprecyzować jeszcze przepisy, wycofaliśmy tę nowelizację – wyjaśnia Andrzej Czerwiński.

    Teraz posłowie skoncentrują się na trójpaku, który ma zostać przyjęty w tym roku.

    Ekspresowa nowelizacja nie tylko miała uchronić przed unijnymi sankcjami, ale też przyspieszyć liberalizację rynku hurtowego gazu ziemnego. Nałożenie na PGNiG obowiązku sprzedaży na giełdzie 15 proc. swojego paliwa miało być impulsem do uwolnienia cen gazu dla przedsiębiorstw.

     – To jest moje zmartwienie, ponieważ chcielibyśmy zliberalizować ten rynek, by można było rzeczywiście myśleć o stabilnych cenach gazu, żeby złamać naturalny monopol PGNiG. To się troszeczkę odwlecze i szkoda. Ale ten proces jest nieuchronny i dopełnimy wszelkich starań, żeby ta liberalizacja niezwłocznie została wprowadzona – mówi Andrzej Czerwiński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.