Newsy

Odrolnienie gruntów: inwestycja droga, ale wciąż opłacalna

2012-03-02  |  06:00
Mówi:Adrian Furgalski
Funkcja:Ekspert
Firma:Zespół Doradców Gospodarczych TOR
  • MP4
    Coraz częściej mieszkańcy metropolii decydują się na wyprowadzkę za miasto. I to coraz dalej. Przekonuje ich nie tylko niższa cena, ale też rozwój infrastruktury. Czas dojazdu do pracy wciąż jest bardzo ważnym kryterium przy wyborze miejsca zamieszkania.

    - Podstawowa jest kwestia dostępności komunikacyjnej - mówi Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

    Osoby prywatne zwrócą uwagę na jakość i dostępność dróg, ale również na połączenia komunikacji podmiejskiej, przede wszystkim kolei.

     - Mamy dzisiaj w Warszawie dosyć wysoki wskaźnik samochodów na 1000 mieszkańców, wyższy niż w Berlinie czy Wiedniu, ale powoli zaczynamy przekonywać się do komunikacji zbiorowej. Zarówno tej miejskiej, na terenie administracyjnym Warszawy, jak i na terenach podmiejskich, a więc do usług wykonywanych przez polskie spółki kolejowe - dodaje Adrian Furgalski.

    Infrastruktura ma znaczenie przede wszystkim przy wyborze miejsca pod inwestycję, fabrykę czy magazyn.

     - Grunty w okolicach planowanych nawet za kilka, kilkanaście lat pod obwodnice, autostrady, których również w najbliższym czasie będziemy sporo oddawać, mocno poszły w  górę - podkreśla ekspert. 

    Drożeją nie tylko działki usługowe, ale również budowlane. Konkurencyjne cenowo są grunty rolne, choć w tym przypadku nakłady inwestycyjne zaczynają się dopiero po dokonaniu zakupu.

     
    Mimo to eksperci zachęcają: - Jeśli jeszcze gdzieś mamy grunty rolne, to na pewno inwestycja w  ten grunt rolny, a potem przekształcenie go w grunt, na którym będzie można postawić taką fabrykę, będzie opłacalna. Oczywiście, trochę to trochę potrwa i będzie kosztować.

    Na czas trwania i koszty takiego przedsięwzięcia, związanego z odrolnieniem gruntu, dokonaniem podziału i uzbrojenia w  media, zwraca uwagę również Kuba Karliński, prezes Wealth Solutions Inwestycje Ziemskie.

     - Grunty, które są położone w bliskiej okolicy miast do 20-25 km od centrum, są drogie. Na m kw. działki budowlanej trzeba wydać 500-700 zł lub więcej. Wystarczy spojrzeć na tereny oddalone od Warszawy o kolejne 30 czy 60 km - tam metr kwadratowy działki budowlanej może kosztować 150 - 200 zł. Jeżeli spojrzymy na grunty rolne, to w tej samej lokalizacji grunt rolny może być kilkukrotnie tańszy. Może on kosztować 20-30 zł za metr kwadratowy - zapewnia Kuba Karliński.

    Jednocześnie dodaje, że w najbliższych latach dysproporcje cenowe spowodowane odległością od metropolii będą się zmniejszać. Wraz z rozbudową dróg i połączeń kolejowych drożeć będą grunty położone ponad 30 km od miasta, tym samym wymuszając spadek cen w bezpośrednim sąsiedztwie metropolii. A to może również oznaczać, że tańsze będą działki w miastach, których ceny są ściśle powiązane z rynkiem mieszkaniowym.

    - Jeżeli chodzi o ceny gruntów na terenie miast i szczególnie metropolii tych dużych miast wojewódzkich one są wysokie i będą jeszcze rosły. Możemy tutaj mówić ewentualnie o jakiś niedużych korektach - zaznacza prezes Wealth Solutions Inwestycje Ziemskie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.