Newsy

Orange podłączy do światłowodu 4,5 tys. szkół w całej Polsce. Do 2019 roku wspólna sieć ma połączyć wszystkie placówki edukacyjne

2017-03-28  |  06:45

Aktualizacja 10:03

Orange Polska na mocy umowy z resortem cyfryzacji w ciągu najbliższych trzech lat nieodpłatnie podłączy do światłowodu 4,5 tys. polskich szkół, dzięki czemu placówki zyskają dostęp do szybkiego internetu. To część większego planu Ministerstwa Cyfryzacji, który zakłada połączenie wszystkich 30 tys. polskich placówek edukacyjnych wspólną siecią. Ma to nastąpić w roku szkolnym 2018/2019 i umożliwić wykorzystanie cyfrowych narzędzi w edukacji na szeroką skalę.

W ubiegłym tygodniu największy w Polsce telekom podpisał umowę z Ministerstwem Cyfryzacji, na mocy której 4,5 tys. szkół w Polsce zyska dostęp do szybkiego internetu o prędkości co najmniej 100 Mb/s. Takie możliwości ma w tej chwili niewiele podstawówek.

Prędkość internetu powyżej 100 Mb/s ma obecnie ok. 5 tys. na ponad 27 tys. wszystkich szkół w Polsce. To zdecydowanie za mało. Chcemy, żeby każde dziecko – niezależnie od tego, gdzie mieszka, gdzie się uczy i z jakiej rodziny pochodzi – podejmując naukę szkolną, aż do samego końca procesu edukacyjnego miało dokładnie takie same szanse i możliwości, co rówieśnicy w dużym mieście – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji.

– Orange mocno inwestuje w sieć światłowodów. W jej zasięgu jest już półtora miliona gospodarstw domowych, a w tym roku przyłączymy kolejny milion. To naturalne, że w ramach tak dużego projektu inwestycyjnego również szkoły są podłączane do światłowodu. Dzięki temu uczniowie i nauczyciele zyskują dostęp do znacznie szybszego internetu – zapowiada Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Inwestycja, którą Orange w całości zrealizuje z własnych środków finansowych, ma wspomóc utworzenie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), która docelowo połączy wszystkie polskie placówki oświatowe. Zgodnie z harmonogramem przyjętym przez resort cyfryzacji ma to nastąpić w roku szkolnym 2018/1019. OSE połączy wspólną siecią około 30,5 tys. placówek oświatowych w całej Polsce, umożliwiając im dostęp do treści multimedialnych, dając możliwość wprowadzenia nowych form kształcenia i nowych programów edukacyjnych.

– Chodzi o to, aby wykorzystać wszystkie szanse, które stwarza dostęp do szybkiej sieci, by zacząć korzystać w szkołach z platform edukacyjnych i programów, z różnych źródeł i baz danych oraz mieć dostęp do ekspertów i wykładowców, którzy często publikują w internecie treści edukacyjne. Dzieci muszą się nauczyć zasad cyberbepieczeństwa. Chcemy przenieść do internetu szkolne dzienniczki, e-podręczniki i wszystko to, co składa się na nowoczesną podstawę programową, włącznie z nauką programowania – mówi minister Anna Streżyńska.

Najpóźniej do 2019 roku Orange podłączy do światłowodu 4,5 tys. placówek – co stanowi przeważającą większość z 5,8 tys. szkół, które łącznie podłączą operatorzy z własnych środków, bez wsparcia państwowego. Jak podkreśla Jean-François Fallacher, współpraca z resortem wpisuje się w ogół działań prowadzonych przez Orange na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych.

Fundacja Orange prowadzi dwie duże inicjatywy skierowane do dzieci: MegaMisja, czyli zestaw narzędzi pedagogicznych, które uczą dzieci bezpiecznego korzystania z internetu, oraz projekt  #SuperKoderzy, która ma za zadanie uczyć programowania poprzez zabawę – precyzuje Jean-François Fallacher.

W ramach dwóch programów – MegaMisja i #SuperKoderzy – Orange prowadzi obecnie największy w Polsce program rozwijania kompetencji cyfrowych wśród uczniów podstawówek, w którym uczestniczy 7,5 tys. dzieci. Poznają one podstawy programowania, robotyki, edycji grafiki i wideo oraz uczą się dbałości o podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci.

W ubiegłym roku Komisja Europejska nagrodziła program edukacyjny #SuperKoderzy prestiżową nagrodą European Digital Skills 2016. Do końca kwietnia Orange prowadzi następny nabór do obu programów, w których weźmie udział kolejnych 8 tys. uczniów z 400 szkół w całym kraju.

Orange Polska jest dla resortu cyfryzacji naturalnym partnerem do podobnych projektów. Telekom nie tylko organizuje w szkołach naukę kompetencji cyfrowych, lecz także stale rozbudowuje swoją infrastrukturę, co przekłada się na coraz szybszy i coraz szerszy dostęp do internetu. Dzięki inwestycjom realizowanym w dużych miastach i mniejszych miejscowościach do 2018 roku w zasięgu światłowodu ma się znaleźć już co czwarte gospodarstwo domowe w Polsce.

Jak podaje minister cyfryzacji, w resorcie trwają obecnie prace nad programem objęcia szybkim internetem obszarów wykluczonych, na których operatorom ze względów finansowych nie opłaca się budować infrastruktury.

– Kilkanaście obszarów pozostaje niezagospodarowanych i dla nich będziemy przygotowywać nowe narzędzia. Operatorzy mają duże możliwości wykorzystania środków unijnych, a więc skoro nikt tego dotychczas nie zrobił, to znaczy, że kalkulacje pokazały nieopłacalność tego typu przedsięwzięć nawet przy zewnętrznym dofinansowaniu. To z kolei oznacza, że musimy obniżyć wymagania albo podwyższyć dotacje. Pracujemy w tej chwili nad rozwiązaniem, które rozwiąże problem tych wykluczonych obszarów – zapowiada Anna Streżyńska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.