Mówi: | Charles Taylor |
Funkcja: | partner zarządzający |
Firma: | Cushman & Wakefield w Polsce |
Ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych. Rosną inwestycje, przybywa powierzchni
Pozytywne sygnały gospodarcze wpływają na ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych. Wartość transakcji inwestycyjnych w pierwszym półroczu była o ponad jedną czwartą wyższa niż przed rokiem (1,4 mld euro). Najlepsze wyniki notuje segment powierzchni biurowych, zarówno pod względem inwestycji, jak i nowych powierzchni, których przybędzie w tym roku w Warszawie najwięcej od 2000 r.
– W I półroczu zawarto transakcje inwestycyjne o łącznej wartości 1,4 mld euro. To o 27 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Do końca roku wartość transakcji może sięgnąć 3 mld euro – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce. – Widzimy przesunięcie kapitału w kierunku segmentu biurowego – trafia tu ponad połowa kapitału. Segment handlowy rynku inwestycyjnego osiągnął niższy poziom w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Ponad połowa (51,5 proc.) zainwestowanych środków została przeznaczona na powierzchnie biurowe. To odwrócenie trendu sprzed roku, bo wtedy najwięcej inwestowano w powierzchnie handlowe.
Taylor podkreśla, że ożywienie wśród inwestorów to przede wszystkim skutek dobrych sygnałów płynących z gospodarki: prognoz wzrostu gospodarczego powyżej 3 proc., niskiej inflacji i stóp procentowych. Z uwagi na malejące bezrobocie rośnie konsumpcja prywatna, co napędza handel – podkreśla Taylor.
Polska jest nadal atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych z Niemiec, Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii i jest liderem wśród rynków regionu.
– Staje się również atrakcyjną alternatywą dla bardziej rozwiniętych rynków Europy Zachodniej – przekonuje Taylor. – Inwestorzy szukają okazji, mają sporo kapitału, który gotowi są zainwestować w Europie Centralnej, zwłaszcza w Polsce. Głównym wyzwaniem dla nich jest znalezienie odpowiedniego produktu.
Rośnie nie tylko dynamika inwestycji, lecz także podaż nowych powierzchni komercyjnych. Najszybciej przybywa powierzchni biurowych – w I połowie roku oddano do użytku 292 tys. metrów kw., z czego 190 tys. w Warszawie. W całym roku podaż w Warszawie wzrośnie o 330 tys. metrów kw., co będzie najlepszym wynikiem od 2000 roku. Ze względu na dużą podaż wskaźnik pustostanów w stolicy rośnie i wynosi ok. 13,5 proc. Tendencja jednak jest odwrotna na rynkach regionalnych.
– Na rynku powierzchni handlowej w I półroczu również widać było zwiększoną aktywność. Oddano do użytku 11 nowych obiektów handlowych, czyli 240 tys. metrów kw. powierzchni handlowej – dodaje Taylor.
W Warszawie, która jest jednym z najsłabiej nasyconych rynków, duże inwestycje w powierzchnie handlowe powinny wkrótce się rozpocząć. Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield, ożywienie widać też na rynkach regionalnych. Inwestorzy interesują się powierzchniami biurowymi i handlowymi w miastach od 100 do 400 tys. mieszkańców, tam również szybciej przybywa galerii handlowych. W pierwszym półroczu nowe galerie otwarto m.in. w Lublinie (Atrium Felicity o powierzchni 75 tys. metrów kw., największy obiekt handlowy 2014 r.), Kaliszu, Kutnie, Ostrołęce i Siedlcach.
– W segmencie magazynowym w I półroczu przybyło 340 tys. metrów kw. nowej powierzchni, czyli niemal tyle samo, co w całym 2013 roku – mówi partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce.
Wartość transakcji na rynku inwestycyjnym wzrosła o 77 proc., a największymi graczami były firmy Logicor i Segro. Duże znaczenie dla tego sektora ma inwestycja Amazona w pobliżu Poznania. Amerykańska firma zagospodaruje ok. 350 tys. metrów kw. powierzchni magazynowej.
– Kolejne miesiące będą dla rynku podobne do pierwszych sześciu. Sytuacja makroekonomiczna jest stabilna, gospodarka rośnie – przewiduje Taylor. – Najemcy będą pod presją, by zmieniać siedziby na nowe. Będą im oferowane atrakcyjne warunki najmu, a to z kolei wymusi obniżki stawek czynszu w segmencie biurowym. Będziemy obserwować stały popyt na powierzchnie ze strony sektorów BPO (Business Process Outsourcing) i ICT (Information and Communication Technologies), głównie na rynkach poza Warszawą.
Wśród największych transakcji znalazła się sprzedaż biurowca Rondo 1 w Warszawie za ok. 300 mln euro oraz galerii handlowej Poznań City Center za szacowane ponad 200 mln euro.
Czytaj także
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-02-27: W centralnych dzielnicach Warszawy brakuje biur do wynajęcia. W budowie jest najmniej powierzchni biurowej od 14 lat
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-02-02: Deweloperzy nieco wyhamowują inwestycje w nowe magazyny. Wskaźnik pustostanów znacznie wzrósł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.