Newsy

Ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych. Rosną inwestycje, przybywa powierzchni

2014-09-15  |  06:50

Pozytywne sygnały gospodarcze wpływają na ożywienie na rynku nieruchomości komercyjnych. Wartość transakcji inwestycyjnych w pierwszym półroczu była o ponad jedną czwartą wyższa niż przed rokiem (1,4 mld euro). Najlepsze wyniki notuje segment powierzchni biurowych, zarówno pod względem inwestycji, jak i nowych powierzchni, których przybędzie w tym roku w Warszawie najwięcej od 2000 r.

W I półroczu zawarto transakcje inwestycyjne o łącznej wartości 1,4 mld euro. To o 27 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Do końca roku wartość transakcji może sięgnąć 3 mld euro – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce. – Widzimy przesunięcie kapitału w kierunku segmentu biurowego – trafia tu ponad połowa kapitału. Segment handlowy rynku inwestycyjnego osiągnął niższy poziom w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Ponad połowa (51,5 proc.) zainwestowanych środków została przeznaczona na powierzchnie biurowe. To odwrócenie trendu sprzed roku, bo wtedy najwięcej inwestowano w powierzchnie handlowe.

Taylor podkreśla, że ożywienie wśród inwestorów to przede wszystkim skutek dobrych sygnałów płynących z gospodarki: prognoz wzrostu gospodarczego powyżej 3 proc., niskiej inflacji i stóp procentowych. Z uwagi na malejące bezrobocie rośnie konsumpcja prywatna, co napędza handel – podkreśla Taylor.

Polska jest nadal atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych z Niemiec, Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii i jest liderem wśród rynków regionu.

Staje się również atrakcyjną alternatywą dla bardziej rozwiniętych rynków Europy Zachodniej – przekonuje Taylor. – Inwestorzy szukają okazji, mają sporo kapitału, który gotowi są zainwestować w Europie Centralnej, zwłaszcza w Polsce. Głównym wyzwaniem dla nich jest znalezienie odpowiedniego produktu.

Rośnie nie tylko dynamika inwestycji, lecz także podaż nowych powierzchni komercyjnych. Najszybciej przybywa powierzchni biurowych – w I połowie roku  oddano do użytku 292 tys. metrów kw., z czego 190 tys. w Warszawie. W całym roku podaż w Warszawie wzrośnie o 330 tys. metrów kw., co będzie najlepszym wynikiem od 2000 roku. Ze względu na dużą podaż wskaźnik pustostanów w stolicy rośnie i  wynosi ok. 13,5 proc. Tendencja jednak jest odwrotna na rynkach regionalnych.

– Na rynku powierzchni handlowej w I półroczu również widać było zwiększoną aktywność. Oddano do użytku 11 nowych obiektów handlowych, czyli 240 tys. metrów kw. powierzchni handlowej – dodaje Taylor.

W Warszawie, która jest jednym z najsłabiej nasyconych rynków, duże inwestycje w powierzchnie handlowe powinny wkrótce się rozpocząć. Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield, ożywienie widać też na rynkach regionalnych. Inwestorzy interesują się powierzchniami biurowymi i handlowymi w  miastach od 100 do 400 tys. mieszkańców, tam również szybciej przybywa galerii handlowych. W pierwszym półroczu nowe galerie otwarto m.in. w Lublinie (Atrium Felicity o powierzchni 75 tys. metrów kw., największy obiekt handlowy 2014 r.), Kaliszu, Kutnie, Ostrołęce i Siedlcach.

W segmencie magazynowym w I półroczu przybyło 340 tys. metrów kw. nowej powierzchni, czyli niemal tyle samo, co w całym 2013 roku – mówi partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce.

Wartość transakcji na rynku inwestycyjnym wzrosła o 77 proc., a największymi graczami były firmy Logicor i Segro. Duże znaczenie dla tego sektora ma inwestycja Amazona w pobliżu Poznania. Amerykańska firma zagospodaruje ok. 350 tys. metrów kw. powierzchni magazynowej.

Kolejne miesiące będą dla rynku podobne do pierwszych sześciu. Sytuacja makroekonomiczna jest stabilna, gospodarka rośnie – przewiduje Taylor. – Najemcy będą pod presją, by zmieniać siedziby na nowe. Będą im oferowane atrakcyjne warunki najmu, a to z kolei wymusi obniżki stawek czynszu w segmencie biurowym. Będziemy obserwować stały popyt na powierzchnie ze strony sektorów BPO (Business Process Outsourcing) i ICT (Information and Communication Technologies), głównie na rynkach poza Warszawą.

Wśród największych transakcji znalazła się sprzedaż biurowca Rondo 1 w Warszawie za ok. 300 mln euro oraz galerii handlowej Poznań City Center za szacowane ponad 200 mln euro.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.