Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
PAIiIZ: Mijający rok rekordowy pod względem inwestycji bezpośrednich w Polsce
W 2013 r. wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce wyniosła blisko 825 mld euro. W przyszłym roku powinno być podobnie – ocenia prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Polska nie jest już tylko miejscem, w którym opłaca się wybudować fabrykę – staje się krajem usług biznesowych i centrów badawczo-naukowych.
– Dzięki inwestycjom krajowym i zagranicznym prowadzonym przez PAIiIZ w 2013 r. powstanie 18 tys. nowych miejsc pracy. To jest ponad 45 proc. więcej niż przed rokiem – mówi Newserii Biznes Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
W tym roku 50 inwestorów zdecydowało się na ulokowanie inwestycji w Polsce. Razem zainwestują oni 824,9 mln euro. Większość to inwestycje w nowoczesne usługi biznesowe i przemysł samochodowy. Prezes Agencji podkreśla znaczenie powstających w Polsce centrów naukowo-badawczych.
– Jest to nowość, z której jesteśmy bardzo zadowoleni. Ona nobilituje Polskę jako miejsce do inwestowania. Możemy już wyrzucić ten obraz inwestycji z początku tego wieku, mianowicie taśmy produkcyjne, przy tych taśmach produkcyjnych przeszkoleni w ciągu paru miesięcy ludzie montujący jakieś części. Zarówno centra usług biznesowych, jak i centra naukowo-badawcze wymagają wysokich kwalifikacji umysłowych – mówi Majman.
Obecnie PAIiIZ negocjuje ponad 160 nowych projektów. Najwięcej ze Stanów Zjednoczonych – 43 projekty o wartośći prawie 1 mld euro, które mogą przynieść prawie 7 tys. miejsc pracy. Na kolejnym miejscu uplasowały się Niemcy z 26 projektami inwestycyjnymi o wartości ponad 500 mln euro, które stworzą prawie 5 tys. miejsc pracy. Trzecie miejsce zajmują Chiny – 11 projektów na 300 mln euro i prawie 3 tys. miejsc pracy. Po 10 projektów inwestycyjnych pochodzi z Wielkiej Brytanii, Japonii i Korei Południowej.
37 projektów prowadzonych przez PAIiIZ dotyczy branży motoryzacyjnej. Mniej więcej tyle samo stanowią BPO i sektor badawczo rozwojowy. Z branży lotniczej jest dziewięć nowych projektów, natomiast ze spożywczej – osiem.
– Te projekty, jeżeli zakończą się happy endem, to w ciągu najbliższych trzech lat. Co ciekawe, tych projektów na różnych etapach negocjacji z różnymi inwestorami mamy na koniec tego roku znacznie więcej niż mieliśmy ich na koniec zeszłego roku, co jest wiadomością optymistyczną – ocenia Majman.
O tym, jak będzie w 2014 roku trudno obecnie przesądzać, ale prezes PAIiIZ jest dobrej myśli.
– Jak zawsze jesteśmy bardzo uzależnieni od koniunktury na rynkach europejskich i ciągle wąskiego strumienia inwestycji, które sączą ze świata do Europy. Powinno być nie najgorzej, stabilna sytuacja z lekkim optymizmem – podsumowuje prezes PAIiIZ.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-05-21: Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2024-05-09: Julia Kamińska: Nie zawsze badałam się regularnie. Ale kiedy zaczęłam mieć problemy zdrowotne, to się przestraszyłam
- 2024-05-14: Jan Kliment i Lenka Klimentová: Po tym, jak niespodziewanie zmarł nasz przyjaciel, zrobiliśmy serię badań kontrolnych. Trzeba się badać, zanim choroba daje o sobie znać
- 2024-05-21: Tomasz Ciachorowski: Po czterdziestce nasze ciało nie jest już tak sprawne jak wcześniej. Imają się go różne choroby, dolegliwości i łatwiej o infekcje
- 2024-04-10: Badania kliniczne są często jedyną szansą na dostęp do innowacyjnego leczenia. Polska notuje dynamiczny wzrost liczby ich rejestracji
- 2024-05-10: Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować
Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.
Konsument
Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo
W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.
Transport
Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.