Newsy

Pawlak: pakiet deregulacyjny po wakacjach w parlamencie

2012-06-22  |  06:55
Mówi:Waldemar Pawlak
Funkcja:Wicepremier i minister gospodarki
  • MP4

    – Najtrudniejsze będą dyskusje o podatku, szczególnie o VAT i terminach rozliczeń – uważa Waldemar Pawlak, wicepremier i minister gospodarki. Trwają konsultacje społeczne i międzyresortowe  nad trzecim pakietem deregulacyjnym mającym przede wszystkim ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorcom. Największe obawy budzi to, czy szef resortu finansów zgodzi się na te propozycje.

     – W czerwcu złożymy projekt już na Radę Ministrów. Zaraz po wakacjach powinien być przyjęty przez parlament – mówi Waldemar Pawlak.

    Wcześniej do niektórych rozwiązań ustawy deregulacyjnej należy przekonać Ministerstwo Finansów.

     - Jesteśmy w trakcie dyskusji, wymiany opinii i liczę na życzliwość we wszystkich sprawach, które poprawiają płynność finansową w gospodarce - podkreśla wicepremier.

    Waldemar Pawlak przekonuje, że wiele z jego propozycji mogłoby poprawić sytuację gospodarczą kraju.

     – Po pierwsze, to są decyzje, które pomagają uzyskać lepszą płynność w gospodarce i tu kluczowe znaczenie mają rozwiązania dotyczące VAT-u. Z jednej strony promocja rozliczenia kasowego VAT-u przez małych przedsiębiorców to w tej chwili do 1,2 mln euro obrotu, natomiast chcemy to podwyższyć do 2 mln euro – informuje minister. –  Drugie, to są obowiązki informacyjne.

    Resort gospodarki planuje zredukować kilkadziesiąt takich obowiązków.

     – Bardzo ważny jest też pakiet, który już znalazł się w parlamencie, dotyczący elektronizacji w zakresie formularzy i komunikacji. Dzięki temu będzie można obniżyć koszty, a także uprościć relację między biznesem a administracją – tłumaczy Waldemar Pawlak.

    Szef resortu gospodarki przekonuje, że inna propozycja –  skrócenia okresu zwrotu podatku VAT z 60 do 30 dni – nie będzie miała negatywnego wpływu na budżet państwa.

     – Nie ma skutków dla budżetu, jeśli mówimy o dłuższym horyzoncie czasu. Są może skutki związane z chwilową płynnością, żeby ten transfer dokonać. Ale jeżeli z jednej strony skrócimy zwrot VAT-u do 30 dni, a z drugiej wydłużymy obowiązek zapłaty VAT-u dla importowanych towarów z 10 do 30 dni, to na zwiększeniu obrotu na naszych granicach i w portach budżet może zyskać znacznie więcej. Dzisiaj paranoja tej sytuacji polega na tym, że wiele towarów importowanych do Polski idzie przez zagraniczne porty i tam zostaje duża część profitów z tego tytułu –  uważa Pawlak.

    Inna propozycja dotyczy wydłużenia stażu pracy dla młodych osób o kolejne 3 miesiące, mimo, że np. doświadczenia francuskie nie są pozytywne w tym względzie.

     – Trzeba próbować otwierać różne opcje, różne możliwości – odpowiada Waldemar Pawlak.  – To zawsze daje szanse na wykorzystanie tych mechanizmów, które są najbardziej obiecujące.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.