Newsy

Pentor: nastroje konsumentów bardziej pesymistyczne

2011-12-21  |  18:30
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Idzik
Firma:TNS Pentor

Boimy się o przyszłość gospodarki kraju - wynika z najnowszych badań TNS Pentor. Ale za to nie martwi nas kondycja naszych portfeli. Tylko co czwarty pytany obawia się kryzysu we własnym budżecie domowym.

Blisko połowa badanych konsumentów obawia się pogorszenia sytuacji ekonomicznej Polski. To 9 proc. więcej niż w listopadzie. Tak negatywnych nastrojów badania Pentoru nie odnotowały od marca 2004 roku.

- Konsumenci patrzą na przyszłą sytuację gospodarczą kraju z dużą niepewnością. O ile pozytywnie oceniają przyszłą sytuację gospodarczą własnych gospodarstw domowych, o tyle ten szerszy kontekst, który nie zależy bezpośrednio od nich, nacechowany jest dużymi obawami - komentuje Marcin Idzik z TNS Pentor.

Aż 61 proc. konsumentów przewiduje, że ich sytuacja ekonomiczna nie zmieni się, a tylko 14 proc. konsumentów oczekuje poprawy stanu domowych finansów.

- Z racji drastycznego spadku nastrojów społecznych, sytuacji pogorszenia na rynku pracy, bez wątpienia odbije się to konsekwencjami dla sektora bankowego, szczególnie w świetle nowych regulacji, które będą dotyczyły funkcjonowania tego sektora w 2012 roku - prognozuje Marcin Idzik.

Obawy o stan polskiej gospodarki widać też w "ekonomicznych" życzeniach Polaków na przyszły rok. Co czwarty konsument nie chce wzrostu bezrobocia, co piąty - kryzysu w kraju.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Do pobrania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.