Newsy

PGNiG rozwija lokalne sieci gazowe. Nowy koncept pozwoli obniżyć samorządom emisje dwutlenku węgla do atmosfery o ok. 80 proc i zmniejszyć koszty ciepła

2017-10-31  |  06:55
Mówi:Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu ds. handlowych, PGNiG

Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny

Janusz Kosecki, burmistrz Skórcza

  • MP4
  • PGNiG chce współpracować z samorządami przy budowie lokalnych sieci gazowych w oparciu o stacje regazyfikacyjne, do których docierać będzie skroplony gaz ziemny (LNG). Spółka zawarła właśnie kontrakt na pierwszą taką inwestycję w Skórczu na Pomorzu. Zasilenie miasta w surowiec sprowadzany poprzez terminal w Świnoujściu przełoży się na niższe koszty ciepła dla mieszkańców oraz zmniejszenie rocznej emisji dwutlenku węgla do atmosfery o blisko 80 proc. PGNiG zamierza rozwijać tę linię biznesową i szuka kolejnych klientów, którzy mogą na własne potrzeby odbierać gaz ze stacji regazyfikacyjnej.

    – Gaz skroplony, czyli LNG, jest naszą nową linią biznesową, którą oferujemy wszystkim potencjalnym odbiorcom w kraju. Dzięki długoterminowemu kontraktowi z partnerami z Kataru jesteśmy w stanie dostarczyć właściwie każdą ilość skroplonego gazu na stabilnych i dobrych warunkach. Gaz LNG jest w stanie dotrzeć w każde miejsce w Polsce bez ograniczeń infrastrukturalnych. W przypadku, gdy z przyczyn ekonomicznych lub ekologicznych nie można danego obszaru połączyć gazociągami z ogólnopolską siecią gazową, tworzone są lokalne sieci wyspowe ze stacjami regazyfikującymi, gdzie dojechać mogą cysterny wypełnione LNG – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu ds. handlowych w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie. 

    Spółka PGNiG podpisała w marcu z Qatargas dodatkową umowę, podwajając dostawy skroplonego gazu ziemnego. W sumie od przyszłego roku Katarczycy będą dostarczać do Polski ok. 2 mln ton LNG rocznie, co odpowiada mniej więcej 2,7 mld metrów sześciennych gazu. Kontrakt ma obowiązywać do 2034 roku.

    – Ściągamy też na bieżąco korzystne dostawy jednorazowe. Po raz pierwszy sprowadziliśmy LNG z USA. Mieliśmy również dwie dostawy z Norwegii. Takich jednorazowych dostaw będzie coraz więcej, bo rynek dynamicznie się modyfikuje, a więc i okazji będzie więcej. Chcemy też zawrzeć kontrakty średnioterminowe – na trochę krótsze okresy i mniejsze ilości – i zbudować portfel tego typu kontraktów z różnymi dostawcami. Przyświeca nam zasada, że dywersyfikujemy dostawców i nie chcemy wrócić do sytuacji, w której mieliśmy jednego dostawcę na bardzo długi okres – mówi Maciej Woźniak.

    Terminal LNG w Świnoujściu rozładował do tej pory dwadzieścia dwa statki ze skroplonym gazem ziemnym z Kataru, dwa norweskie oraz jeden z USA. Większość jest regazyfikowana (poddawana procesowi zmiany stanu skupienia z ciekłego w gazowy) na terenie terminalu i przekazana do krajowego systemu przesyłowego. LNG można też przetransportować cysternami w każde miejsce w Polsce, gdzie może być następnie przelany do mikrostacji regazyfikacyjnej i przekazany do sieci jako gaz w postaci lotnej czy surowiec do produkcji przemysłowej.

    – Co ważne, w porównaniu z poprzednimi latami – kiedy przemysł był zasilany gazem ze Wschodu – gwarantujemy najwyższą możliwą jakość surowca w bardzo stabilnym przedziale czasowym. Dlatego myślę, że oprócz gazu sieciowego, którym do tej pory dysponujemy, ta linia biznesowa oparta na LNG będzie naszym nowym, flagowym produktem, coraz bardziej dostępnym na polskim rynku – mówi wiceprezes PGNiG.

    Spółka PGNiG Obrót Detaliczny poinformowała w ubiegłym tygodniu, że skroplony gaz ziemny LNG będzie dostarczać do rozbudowywanej stacji regazyfikacji w Skórczu w województwie pomorskim. Dzięki tej inwestycji na terenie spółki Iglotex powstanie elektrociepłownia o mocy 2,5 MWe. Oprócz surowca na cele produkcyjne przedsiębiorstwa zapewni ona ekologiczne ciepło mieszkańcom miasta. Na terenie Skórcza zbudowana zostanie też sieć ciepłownicza oraz odcinek sieci energetycznej.

     Technologia skraplania gazu LNG umożliwia logistykę bardzo dużych ilości gazu, który w formie skroplonej możemy dostarczać na tereny, w których dzisiaj mamy problem z gazem sieciowym. Przypomnę, że Polska jest zgazyfikowana tylko w 60 proc., pozostałe 40 proc. to w dalszym ciągu białe plamy. Na terenie tych białych plam są przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje firmy, wykorzystując często drogie paliwo. LNG może wręcz zrewolucjonizować sposób prowadzenia tego biznesu. W takim modelu, który wdrażamy w Skórczu, korzyść z tego gazu będą mieć również mieszkańcy – mówi Henryk Mucha, prezes zarządu spółki PGNiG Obrót Detaliczny.

    W Skórczu zasilenie blisko połowy miasta w ekologiczne ogrzewanie przełoży się na niższe koszty ciepła dla mieszkańców oraz zmniejszenie rocznej emisji dwutlenku węgla do atmosfery o prawie 80 proc.

    Dla mieszkańców oznacza to ciepło z ekologicznego surowca, czyli z gazu. Umożliwi to likwidację około 140 źródeł zasilanych różnego rodzaju opałem, nie tylko drewnem i węglem, lecz także odpadami pochodzącymi z drewna. Poza tym część osób, do których dotrze ciepło, jest powyżej 60 roku życia, mieszka w blokach, gdzie opał trzeba nosić na wysokie piętra. Myślę, że to wystarczające argumenty, nie mówiąc oczywiście o bardziej czystym powietrzu, z którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy miasta – mówi Janusz Kosecki, burmistrz Skórcza.

    Inwestycja w Skórczu to pierwszy tego typu projekt z udziałem PGNiG. Do jego realizacji została powołana specjalna spółka celowa GI City Therm. Szacowana wartość inwestycji sięga 18,7 mln zł (z czego ponad 9,5 mln to fundusze europejskie). Minimalny wolumen dostaw przewidziany w 2018 roku to 700 t LNG, natomiast rok później – po uruchomieniu elektrociepłowni – dostawy mają wzrosnąć do 3500 t LNG.

    Dostawy skroplonego gazu ziemnego z Kataru są jednym z elementów dywersyfikacji bezpieczeństwa energetycznego kraju. Jak poinformował w tym miesiącu rzecznik spółki Gaz-System, która zarządza terminalem LNG w Świnoujściu, poziom jego wykorzystania jest w tej chwili jednym z najwyższych w Europie, a od przyszłego roku zostało zamówionych 100 proc. mocy regazyfikacyjnych, czyli ok. 5 mld metrów sześciennych. Plan zakłada rozbudowę terminala do 7,5 mld metrów sześciennych.

     Terminal w Świnoujściu pracuje dopiero rok, a tylko w pierwszej połowie tego roku przeładowaliśmy na cysterny więcej gazu niż w tym samym czasie terminale LNG w Rotterdamie w Holandii czy w Zeebrugge w Belgii. Myślę, że skroplony gaz ze Świnoujścia może po korzystnej cenie trafiać nawet na rynki zachodnioeuropejskie, na przykład do Niemiec. To będzie się działo w najbliższych miesiącach – mówi Maciej Woźniak.

    Wiceprezes PGNiG ocenia, że Polska ma potencjał, żeby stać się ważnym punktem handlu gazem w tym regionie Europy. Już w tej chwili skroplony gaz jest przewożony cysternami do Estonii, na Łotwę i Litwę, a w ubiegłym miesiącu jedną z dostaw odebrała Bułgaria.

    – W przyszłości połączenia, które pojawią się w kierunku krajów nadbałtyckich, Czech i Słowacji, umożliwią nam dostarczanie tam gazu w postaci sieciowej. Już teraz eksportujemy gaz na Ukrainę i myślę, że w tym roku osiągniemy około 8 proc. zapotrzebowania ukraińskiego rynku na gaz importowany. To dużo, zważywszy na to, że rozpoczęliśmy ten eksport zaledwie rok temu – mówi Maciej Woźniak.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.