Newsy

Pierwszy Dreamliner LOT-u w drodze do Polski. W styczniu zacznie regularne loty

2012-11-15  |  06:45
Mówi:Bartosz Głowacki
Funkcja:Ekspert lotniczy
Firma:"Skrzydlata Polska"
  • MP4

    Dzisiaj na warszawskim Okęciu ląduje pierwszy należący do PLL LOT Boeing 787 Dreamliner. Do końca 2015 roku polski przewoźnik ma otrzymać resztę z ośmiu zakupionych maszyn. Częściowa wymiana floty umożliwi utworzenie nowych dalekich tras. LOT liczy też, że dzięki nowym samolotom oszczędzi na paliwie i zarobi na większej ilości pasażerów. Pierwszy komercyjny lot Dreamlinera już 14 grudnia.  

    LOT jest pierwszą linią w Europie, która będzie wykorzystywać nowe Boeingi. Polski przewoźnik liczy na to, że zachęci klientów głównie bardzo wygodnymi warunkami podróżowania.

      Dreamliner to wszystkim większy komfort dla pasażerów – mówi Bartosz Głowacki z miesięcznika „Skrzydlata Polska”.  Podróż będzie wygodniejsza dzięki większej wilgotności powietrza, ponieważ samolot jest zbudowany z kompozytów, a nie całkowicie z metalu, dlatego można było zmienić nieco parametry instalacji klimatyzacji. Oświetlenie kabiny będzie się zmieniało w zależności od pory dnia jaką odczuwają pasażerowie.

    W sumie LOT zakupił osiem maszyn tego typu. Mają one zastąpić wysłużone modele 767. Dwa kolejne egzemplarze Dreamlinera LOT ma otrzymać w styczniu 2013 roku, następne w lutym i w marcu. Pozostałe trzy samoloty Boeing zobowiązał się dostarczyć do końca 2015 roku.

     – Dzięki Dreamlinerowi będziemy mogli dolecieć bezpośrednio z Warszawy na Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych czy na Daleki Wschód – mówi Głowacki.

    Na ten właśnie zasięg (do ok. 15 tys. km) bardzo liczą władze LOT-u, już od dawna planując m.in. nowe trasy azjatyckie  – na przykład do Tokio czy Seulu. Dreamlinery na początku będą jednak obsługiwać dotychczasowe kursy LOT-u. W pierwszy komercyjny lot nowy samolot wyruszy 14 grudnia do Pragi. Za ocean – do Chicago – poleci 16 stycznia, potem będą rejsy do Toronto i Nowego Jorku. Na 3 marca planowany jest pierwszy lot polskiego Dreamlinera do Pekinu.

    Samolot może przewieźć od 210 do 330 pasażerów – polska wersja to 252 miejsca: 18 w klasie biznes, 21 premium economy oraz 213  w klasie ekonomicznej.

    Wprawdzie raty leasingowe za Dreamlinery są wyższe niż w przypadku 767 (przewoźnik nie ujawnia, ile one wyniosą), ale oszczędności ma za to przynieść mniejsze zużycie paliwa. Boeing 787 spala go o 20 proc. mniej niż stare samoloty. Korzyścią dla LOT-u, związaną z zakupem Dreamlinera, jest też tańsza obsługa techniczna, do której jednak trzeba było odpowiednio przygotować personel naziemny.

      Kompozyt [materiał, z którego wykonano kadłub – przyp. red.] wymaga trochę innej kultury technicznej i odpowiedniego przeszkolenia mechaników, którzy będą się nim zajmowali, dlatego też konieczne jest stworzenie nowej bazy obsługowej czy rozwinięcia dotychczasowej tak, aby ten samolot mógł być właściwie obsługiwany w czasie eksploatacji – tłumaczy ekspert miesięcznika „Skrzydlata Polska”.

    Na Dreamlinera LOT czekał od 2008 roku. Dostawę wielokrotnie przekładano, tłumacząc to między innymi koniecznością wprowadzenia dodatkowych modernizacji. Za te opóźnienia LOT otrzymał rekompensatę, o wysokości której strony nie chcą jednak informować, zasłaniając się tajemnicą handlową.

    Boeing spóźnił się poważnie z dostawą nowych samolotów nie tylko dla polskich linii, teraz więc chce odrabiać straty. W 2013 roku planuje zwiększyć produkcję do 10 nowych Dreamlinerów miesięcznie, co będzie rekordem w tej klasie samolotów.

    Ekspansję Boeinga zatrzymać może pojawienie się rywala Dreamlinera, czyli Airbusa 350.

     Ten samolot także będzie wykonany z materiałów kompozytowych. Obecnie trwa montaż pierwszego egzemplarza. W założeniu ma on być jeszcze doskonalszy, jeszcze bardziej ekonomiczny od Dreamlinera – mówi Bartosz Głowacki.

    LOT jeszcze w 2005 roku rozważał możliwość zakupu Airbusów 350. Ostatecznie jednak zdecydowano się na produkcję amerykańską.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.