Newsy

PKO Bank Polski szuka nowoczesnych rozwiązań w zakresie bankowości. Na wsparcie mogą liczyć najbardziej innowacyjne start-upy

2016-09-29  |  06:55
Mówi:Szymon Wałach, dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim

Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim

  • MP4
  • Polska bankowość przoduje w Europie pod względem innowacji, ale dalsze inwestycje w nowoczesne rozwiązania to dla banków kwestia być albo nie być na rynku – podkreślają przedstawiciele PKO Banku Polskiego. Dlatego bank chce szukać innowacyjnych pomysłów w zakresie finansów wśród start-upów. 1 października ruszy druga edycja programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum. W jego ramach ścieżka „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” jest dedykowana start-upom, których pomysły obejmują rozwiązania finansowe związane z płatnościami, bankowością mobilną i internetową, bezpieczeństwem i inwestycjami.

    – Innowacje dla banków to dzisiaj kwestia przetrwania. Banki muszą przestawić się w swoim myśleniu i działalności na doświadczenie klienta, jeżeli w przyszłości chcą wygrywać z konkurentami. Na pewno nastąpi duża zmiana w tym zakresie. Cyfryzacja spowoduje, że nie będziemy mówić o produktach bankowych, a raczej o usługach bankowych. One przejdą w świat mobilny i cyfrowy, a tam to doświadczenie klienta będzie czynnikiem sukcesu – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Wałach, dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim.

    Bankowość jest jednym z najbardziej innowacyjnych obszarów gospodarki. Co więcej, działające na krajowym rynku instytucje wyprzedzają pod tym względem europejskich konkurentów. Widać to na przykładzie wprowadzania na rynek nowoczesnych metod płatności.

    Poszukiwaniu najbardziej innowacyjnych projektów służy program akceleracyjny MIT Enterprise Forum Poland. Proponowana w jego ramach ścieżka „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” jest kierowana do start-upów, które pracują nad rozwiązaniami finansowymi związanymi z płatnościami, bankowością mobilną i internetową czy cyberbezpieczeństwem.

    – Związaliśmy się z MIT Enterprise Forum na kilka lat, ponieważ widzimy w tym długofalowy sens. To dla nas inwestycja w młode przedsiębiorstwa, które  zapewne w przyszłości będą naszymi klientami, ale także inwestycja w relacje z naszymi dużymi klientami korporacyjnymi. Dzięki programowi mogą oni zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami i poprzez relacje z PKO Bankiem Polskim zyskują do nich dostęp – wyjaśnia Szymon Wałach.

    – Dla nas inwestycja w innowacje to nie tylko przyspieszenie pewnych rozwiązań, które moglibyśmy realizować w banku, ale w dużej mierze zmiana kultury pracowników, zmiana ich myślenia na nieszablonowe, otwarcie ich na nowe technologie i rozwiązania. Chcemy ich skłonić, aby przecinali status quo i myśleli o rozwiązaniach, które będą nas lepiej przygotowywały na przyszłość – wyjaśnia Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji w PKO Banku Polskim.

    Uruchomiona przez bank ścieżka ma przyciągnąć także młodych naukowców.

    – Mamy zaplanowanych szereg spotkań na uczelniach, podczas których będziemy promowali ten program. Chcemy, by środowisko uczelni zaangażowało się poprzez tworzenie innowacyjnych ciekawych pomysłów. Chcemy skłonić studentów do zakładania firm, start-upów i partycypacji w takich programach akceleracyjnych, które pomogą im wypłynąć i dopracować swoje rozwiązania – dodaje Grzegorz Pawlicki.

    Nabór do programu rozpocznie się 1 października i potrwa do 30 listopada. Zgłosić się do niego mogą zarówno istniejące, młode polskie firmy z branży technologicznej, jak i zespoły, które dopiero mają pomysł na nowy biznes.

     Na przełomie roku nastąpi ocena i wybór 25 najbardziej obiecujących i innowacyjnych pomysłów. Pierwszy etap akceleracji odbędzie się w Warszawie. Zakłada on cykl warsztatów i szkoleń, które pomogą uczestnikom stworzyć lub zweryfikować model biznesowy start-upu. Wszystkie spotkania prowadzone będą przez wybitnych mentorów i ekspertów, zarówno krajowych jak i zagranicznych. W drugim etapie akceleracji udział weźmie 5 najlepszych zespołów. Szczęśliwi finaliści będą mieli szansę dopracować swój koncept biznesowy w Bostonie na MIT – wyjaśnia Szymon Wałach.

    Jak wyjaśnia Paweł Bochniarz, prezes MIT Enterprise Forum Polska, założeniem programu jest pomoc młodym przedsiębiorcom w poprawie ich biznesplanów, tak by były one dostosowane do warunków rynkowych i miały szansę na sukces. Pierwsza edycja programu pokazała, że zapotrzebowanie na takie wsparcie jest znaczące.

     Te pomysły, które odnoszą sukces, to pomysły, gdzie przedsiębiorcy szukają sprzymierzeńców, szukają komentarzy z zewnątrz, inspiracji i sugestii, jak poprawiać swój model biznesowy. Temu służą takie programy akceleracyjne jak MIT Enterprise Forum – mówi Szymon Wałach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.