Newsy

PKO BP chce przekonywać klientów do bankowości elektronicznej. Ma temu służyć zmiana prowizji i opłat

2016-01-29  |  06:55
Mówi:Michał Macierzyński
Funkcja:zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej
Firma:PKO Bank Polski
  • MP4
  • Od maja PKO Bank Polski zmienia tabelę opłat i prowizji. Nowe stawki dotyczyć będą głównie usług, z których bank powoli chce się wycofywać, a których odpowiedniki można bezpłatnie realizować w kanale internetowym i mobilnym. PKO BP chce w ten sposób zachęcać klientów do tych kanałów dostępu, a także do nowych usług i produktów. Zarząd PKO BP podkreśla, że decyzja o zmianach nie jest podyktowana wprowadzeniem podatku bankowego.

    Decyzja o wprowadzeniu zmian została podjęta w grudniu 2015 roku. Korekty dokonywane są średnio raz w roku, a ostatnia miała miejsce w maju 2015 roku. Zarząd PKO Banku Polskiego podkreśla, że nie planuje w tym roku dalszej modyfikacji prowizji i opłat.

    – Celem zmian jest promowanie kanałów zdalnych bankowości internetowej oraz mobilnej – wyjaśnia Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim. – Tak jest na przykład z opłatami za karty z hasłami jednorazowymi do przelewów, tzw. zdrapki. Proponujemy klientom korzystanie z haseł SMS-owych, one cały czas pozostają bezpłatne.

    Temu służyć ma także zniesienie opłat za dostęp do internetu dla starszych typów kont, zakładanych kilka czy kilkanaście lat temu.

    – Zachęcamy klientów, żeby swoje saldo i historię konta sprawdzali przez internet bez ponoszenia żadnych opłat – mówi Macierzyński agencji informacyjnej Newseria.

    Wprowadzane zmiany w Tabeli Prowizji i Opłat dotyczyć będą ok. 20 proc. z 8,8 mln klientów PKO BP. Jak podkreślają przedstawiciele banku, nie będą miały znaczenia dla osób, które aktywnie korzystają z najpopularniejszych usług, czyli kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych.

    – Zależy nam na tym, żeby klienci byli lojalni, a PKO Bank Polski był bankiem pierwszego wyboru, dlatego wprowadziliśmy zmiany w opłatach dla klientów bankowości osobistej i prywatnej. Jeżeli dalej jesteśmy bankiem pierwszego wyboru, to tacy klienci nie poczują tych zmian, dalej nie będą ponosić żadnych opłat – mówi Michał Macierzyński.

    Na przygotowanie się do zmian klienci mają czas do maja, kiedy wejdzie w życie nowa tabela.

    – Do tego czasu klienci mogą przejść na hasła SMS-owe czy zmienić typ rachunku, z którego korzystają – mówi Macierzyński.

    Jak pokazują dane finansowe, w ostatnich pięciu latach wynik prowizyjny PKO BP obniżył się o ponad 320 mln zł. Średnia marża prowizyjna spadła – z poziomu 1,76 proc. w 2010 roku do 1,04 proc. w 2015 roku, co oznacza, że bank pobiera coraz niższe opłaty od klientów od każdej transakcji. W tym roku prognozy mówią o obniżce do poziomu 1,01 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.