Newsy

PKP Cargo może przegrać z konkurencją. Potrzeba zmian prawnych i poprawy infrastruktury

2013-09-16  |  06:35

 – Kolej wciąż traci na rzecz przewozów drogowych – wynika z raportu Instytutu Jagiellońskiego na temat sytuacji w przewozach towarowych. Stan torów powoduje, że w Polsce pociąg towarowy jedzie ze średnią prędkością nieco ponad 20 kilometrów na godzinę. Do obsługi sprzętu zaangażowanych jest wiele osób, co zwiększa koszty transportu. Polska kolej jest przez to znacznie mniej konkurencyjna niż na przykład niemiecka.

 – Jeżeli Polska nie położy odpowiedniego nacisku na rozwój infrastruktury kolejowej, to będziemy mieli bardzo duży problem, bo towary będą omijać Polskę – zwraca uwagę Roszkowski. – W efekcie często taniej jest wysłać ładunek w najdalszy zakątek Europy niż w niektóre rejony Polski.

Problemem są także obowiązujące dziś regulacje rynku, na czym traci zwłaszcza największy rodzimy przewoźnik towarowy, czyli PKP Cargo.

 – Spółka Deutsche Bahn, która obsługuje 90 proc. swojego rynku krajowego, mimo swojej pozycji monopolisty jest nadzorowana przez Brukselę – tłumaczy szef Instytutu Jagiellońskiego.

Polski przewoźnik, ponieważ jest spółką z udziałem Skarbu Państwa, podlega prawu krajowemu, a więc w wypadku ewentualnych przejęć musi uzyskać zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Taką zgodę może być trudno uzyskać, ponieważ udział PKP Cargo w rynku (pod względem pracy przewozowej) wynosi 60 proc. Zdaniem ekspertów Instytutu Jagiellońskiego polska spółka również powinna podlegać nadzorowi Brukseli, tym bardziej, że jest drugim, po DB Schenker, największym przewoźnikiem w Europie.

Prezes Instytutu Jagiellońskiego podkreśla, że właśnie w konsolidacji i przejmowaniu kolejnych podmiotów należy dziś upatrywać szansę dalszego rozwoju największego przewoźnika towarowego.

 – Spodziewamy się, że ta przestrzeń biurokratyczna będzie stawała na przeszkodzie rozwoju polskiej spółki PKP Cargo – mówi Marcin Roszkowski.

Dziś po polskich torach jeździ 54 przewoźników towarowych. Wśród nich podmioty zależne od europejskich liderów, czyli niemieckiego DB Schenker czu francuskiego SNCF. Ponadto obecne są inne firmy z udziałami Skarbu Państwa, jak np. Lotos Kolej.

PKP Cargo szykuje się do giełdowego debiutu. W ocenie szefa Instytutu, to właściwy moment, by akcje przewoźnika znalazły się na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

 – W miarę dobrze składają się różne elementy makroekonomiczne i rynkowe, bo giełda odetchnęła, a w ostatnich tygodniach zostało zawarte porozumienie ze związkami zawodowymi, działającymi w spółce – mówi prezes Instytutu Jagiellońskiego.

Debiut PKP Cargo na giełdzie planowany jest na ostatni kwartał 2013 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.