Newsy

PKP PLK łączy aglomeracje z lotniskami. Od jutra nowe linie ze Szczecina i Kołobrzegu do Goleniowa

2013-05-28  |  06:23

Od jutra mieszkańcy Szczecina i Kołobrzegu będą mogli dojechać pociągiem na lotnisko w Goleniowie. PKP Polskie Linie Kolejowe oddają do użytkowania dwie nowe linie. To kolejny etap realizowanych przez spółkę w całej Polsce inwestycji, które mają ułatwić dostęp do lokalnych lotnisk i pomóc w rozwoju poszczególnych aglomeracji. Wartość tych inwestycji przekroczy w sumie miliard złotych.

Nowe połączenie kolejowe w Zachodniopomorskiem zostanie uruchomione 29 maja. Pociągi będą wozić pasażerów na odcinkach Kołobrzeg – Goleniów i Szczecin – Goleniów.

 – Jest to możliwe dzięki zrewitalizowaniu 45-kilometrowego odcinka torów oraz dobudowaniu pewnego fragmentu, który bezpośrednio doprowadza do lotniska w Goleniowie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.

Spółka przeznaczyła na ten cel ponad 67 mln złotych. Dzięki temu przejazd z Goleniowa do Szczecina zajmie 45 minut, do Kołobrzegu zaś półtorej godziny.

 – Wykorzystaliśmy linię, która miała niskie parametry, bo można tam było jeździć w granicach 30 km/h – mówi Robert Kuczyński. – Dzięki pracom rewitalizacyjnym podnieśliśmy prędkość do 120 km/h, w związku z czym takie połączenie kolejowe będzie atrakcyjne nie tylko dla osób korzystających z ruchu lotniczego, ale po prostu poruszających się na terenie województwa.

To kolejny etap realizowanych przez kolejową spółkę inwestycji aglomeracyjnych. Największa zakończyła się tuż przed ubiegłorocznymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Kosztem 300 mln zł uruchomione zostało połączenie między Lotniskiem Chopina na Okęciu i pozostałymi dzielnicami Warszawy. Projekt był zaawansowany technologicznie, bo wiązał się z przeprowadzeniem prawie dwóch kilometrów toru na głębokości około ośmiu metrów pod ziemią. Końcowa stacja ulokowana jest w tunelu, znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.

 – Połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko osób korzystających z samolotu, ale jest również ważnym elementem obsługi ruchu aglomeracyjnego – tłumaczy rzecznik PKP PLK. – Przystanek Warszawa-Służewiec znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dużego parku biznesowego, gdzie wysiada bardzo dużo pasażerów.

Lotniska lepiej skomunikowane z miastami

Od grudnia ub.r. funkcjonuje także nowa linia, łącząca Lublin z lotniskiem w Świdniku. Trwają też zaawansowane prace nad kolejnymi projektami, m.in. przebudową cieszącego się dużą popularnością połączenia Kraków – lotnisko w Balicach. Z chwilą rozstrzygnięcia trwającej właśnie procedury przetargowej rozpoczną się prace modernizacyjne. Dobudowany będzie m.in. drugi tor na odcinku Mydlniki – Balice.

 – Cały ten odcinek będzie zelektryfikowany, natomiast wydłużymy istniejącą linię o około 400 metrów tak, aby pociągi mogły dojeżdżać bezpośrednio do terminala lotniska – mówi Kuczyński.

Rewitalizacji poddawana jest również linia Olsztyn – Szymany. Pociągi będą jeździć po nowych torach, zapewniających wyższe prędkości przejazdu.

 – Podpisaliśmy umowę na dokumentację, która zakłada dobudowanie dwukilometrowego odcinka torów od przystanku w Szymanach do portu lotniczego – tłumaczy Robert Kuczyński. – Będzie to w pełni kompleksowe połączenie Olsztyna z lotniskiem.

Równocześnie trwają prace nad studium wykonalności budowy połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Prace dokumentacyjne mają się zakończyć do przyszłego roku. Inwestycja będzie realizowana ze środków przyznanych Polsce w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Podobnie rzecz się ma z połączeniem Łodzi z portem lotniczym im. Reymonta. Prace na tym odcinku mają się rozpocząć po roku 2014.

 – Liczymy na to, że w przyszłej perspektywie będą to środki, które będą przekazywane przez stronę samorządową, jako że te inwestycje mają kluczowe znaczenie właśnie dla funkcjonowania danych regionów – mówi rzecznik kolejowej spółki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.