Mówi: | Rafał Baniak |
Funkcja: | wiceminister skarbu państwa |
Plan restrukturyzacji LOT-u wkrótce trafi do MSP. Pierwsze efekty widoczne jeszcze w tym roku
W ciągu najbliższych dni LOT przedstawi Ministerstwu Skarbu Państwa plan restrukturyzacji spółki. Do 20 czerwca musi on zostać przekazany Komisji Europejskiej, ale wcześniej resort potrzebuje 3-4 tygodni na ostateczne dopracowanie dokumentu. Podstawowe założenia planu to zwiększenie przychodów i cięcie kosztów. Ministerstwo rozważało utworzenie spółki zarządzającej marką „LOT”, jednak wycofało się z tego pomysłu.
– Nie da się wymyślić niczego nowego oprócz tego, że są dwa obszary aktywności zarządów w kontekście planów. Po pierwsze inicjatywy przychodowe, czyli budowanie biznesu, budowanie portfela przychodów, oraz inicjatywy kosztowe. To się w spółce dzieje – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa. – Efekt będzie widoczny jeszcze w tym roku, ale zakładamy, że pełne efekty planu naprawczego będą widoczne w 2014 roku.
Rafał Baniak dodaje, że decyzja co do modelu siatki połączeń jest kluczowa dla modelu biznesowego przewoźnika. Wspólnie z doradcami LOT pracuje również nad tym elementem.
Ministerstwo ma czas do 20 czerwca, by przedstawić plan restrukturyzacji w Brukseli. Komisja Europejska, zgodnie z unijnym prawem, musi wyrazić zgodę na pomoc publiczną dla przedsiębiorstwa. Na razie Bruksela warunkowo zaakceptowała pierwszą transzę pomocy w wysokości 400 mln zł, którą LOT otrzymał w styczniu.
Według Baniaka MSP chce złożyć dokumenty w Brukseli przed 20 czerwca. Oznacza to, że już wkrótce plan zostanie sfinalizowany i trafi do resortu, bo ten potrzebuje około 3-4 tygodni na uzgodnienia, w tym z UOKiK-iem, tłumaczenie oraz prace techniczne.
Rafał Baniak podkreśla, że resort nie udzielił do tej pory LOT-owi żadnego innego wsparcia poza 400 mln zł pożyczki w styczniu.
– Nie ma żadnego innego wsparcia państwa poza 400 milionami, które zostały udzielone w oparciu o umowę z funduszu restrukturyzacji przedsiębiorców. To jest jedyna pomoc, jaką Skarb Państwa udzielił spółce LOT – podkreśla wiceminister skarbu państwa.
Wiceminister zapewnia, że nie ma planów wydzielenia spółki, która zarządzałaby marką „LOT”, wycenianą przez „Rzeczpospolitą” na ponad 130 mln zł.
– Wiele prac koncepcyjnych było wykonywanych, również analizowana była ta możliwość, natomiast na dzisiaj nie ma planu przenoszenia marki „LOT” poza spółkę LOT – podkreśla Baniak.
Czytaj także
- 2024-05-16: Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-10: Rafał Zawierucha: Nie ma nic piękniejszego w życiu niż posiadanie dziecka. Uwielbiam wracać do domu do moich cudownych dziewczyn i spędzać z nimi czas
- 2024-05-02: Rafał Zawierucha: Dostrzegam upadek zawodu dziennikarza. Dzisiaj dziennikarstwo opiera się na tym, żeby się dobrze klikało
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-04-08: Aleksandra Popławska: To jest oczywiste, że powinniśmy mieć tantiemy z internetu. Platformy streamingowe nie chcą stracić, więc pewnie obciążą kosztami klientów
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.