Newsy

Poczta Polska wprowadza ostatnie zmiany na miesiąc przed uwolnieniem rynku pocztowego

2012-12-04  |  06:50

Przesyłki Poczty Polskiej będą szybciej trafiały do adresatów. Firma dostała blisko 900 tys. dolarów, czyli 3 mln zł od Światowego Związku Pocztowego, na rozbudowę systemu poprawiającego monitorowanie terminowości dostarczania listów i paczek. Pocztowcy pracują również nad nowymi usługami, w tym internetowymi, co ma poprawić jakość obsługi i przyciągnąć nowych klientów. Wszystko po to, by móc zmierzyć się z prywatnymi operatorami po otwarciu rynku pocztowego od nowego roku.

Poczta Polska zainstaluje w najbliższym czasie dodatkowy przenośny sprzęt pomiarowy w 100 największych placówkach i 20 punktach przeładunkowych. Ma to pozwolić na szybką diagnozę sytuacji i natychmiastową reakcję w przypadku opóźnień, przede wszystkim w węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych, ale także na etapie ostatniej mili, czyli dostarczania do adresata.

 – Szacujemy, że ostatnią bramkę zamontujemy w trzecim kwartale przyszłego roku. Cały system już rozbudowany w pełni będzie funkcjonował przed Świętami Bożego Narodzenia roku 2013 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Paweł Włoch, członek zarządu Poczty Polskiej.

Bramki mają badać przesyłki kontrolne ze specjalnymi kodami identyfikacyjnymi. Zebrane w ten sposób dane będą automatycznie przekazywane do jednostki centralnej, która tworzy wspólną bazę danych i pozwala na sporządzanie szczegółowych analiz.

Już 2011 rok przyniósł znaczącą poprawę terminowości doręczeń, zarówno przesyłek listowych, jak i paczek. Ostatni raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej dowodzi, że w pierwszej połowie tego roku wskaźniki także poszły w górę. Nie jest realizowany tylko jeden cel – dotyczący listów priorytetowych, które mają być doręczane następnego dnia po ich nadaniu.

 – Terminowość paczek krajowych w tej chwili kształtuje się na poziomie 99,9 proc. – podkreśla Paweł Włoch. – Zawsze skala powoduje jakieś nieprawidłowości. Dla przykładu, przez węzeł w Warszawie, który jest największym w kraju, dziennie przechodzi 1,5 mln listów zwykłych, 300-500 tys. listów poleconych i około 40 tys. paczek. Opóźnienia się zdarzają, ale w tej chwili już jest na tyle mała skala, że spełniamy wszystkie wskaźniki określone w rozporządzeniu [Ministra Infrastruktury z 9 stycznia 2004 roku ws. wykonywania powszechnych usług pocztowych – red.]  – zapewnia.

Trwają także prace nad rozwojem usług internetowych i ubezpieczeniowych oraz porządkowaniem umów wewnętrznych podpisanych jeszcze ponad 50 lat temu. W I kwartale przyszłego roku mają pojawić się też tzw. usługi hybrydowe – e-kartki czy e-listy, które polegają m.in. na zamianie przesłanego przez klienta maila na przesyłkę tradycyjną i dostarczeniu do adresata.

 – Poprawiamy swoją obsługę, poprawiamy terminowość. Chcemy poprawiać całą naszą sieć placówek pocztowych tak, aby klient przychodząc do nas, nie przychodził do urzędu, tylko przychodził do przyjaznej placówki pocztowej, gdzie wchodzi dlatego, że chce, a nie dlatego, że musi – mówi Paweł Włoch.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.