Newsy

Poczta Polska zaczyna obsługę korespondencji sądowej. Innowacyjna aplikacja pomoże skrócić procedury

2016-03-01  |  06:55

Pocztowa obsługa sądów od 1 marca wraca do narodowego operatora. Poczta Polska w ciągu trzech lat obowiązywania kontraktu dostarczy ponad 170 mln listów poleconych nadanych przez sądy. Na początku w obrębie 76 proc. kodów adresowych, a od sierpnia w obrębie 100 proc., doręczanie przesyłek będzie odbywało się z wykorzystaniem tabletów i aplikacji Mobilny Listonosz. Dzięki temu sądy w tej samej chwili otrzymają potwierdzenie o nadaniu przesyłki.

Stworzyliśmy rozwiązanie, które daje kilka możliwości przejścia ze świata papierowego w świat elektroniczny. Mówię tu o podpisie biometrycznym, o gromadzeniu i udostępnianiu danych oraz przetwarzaniu ich w chmurze. To jest też nasz pomysł na realizację innych usług dla administracji publicznej – wyjaśnia Tomasz Jeruzalski, dyrektor programów kluczowych Poczty Polskiej.

Testy aplikacji Mobilny Listonosz trwają od listopada 2015 roku. Na początku będzie ona wykorzystywana do obsługi korespondencji sądowej. Od marca obejmie zasięgiem 76 proc. kodów adresowych na terenie kraju, a od sierpnia zapewni obsługę na obszarze 100 proc. kodów adresowych. Jak podkreśla Jeruzalski, aplikacja jest przystosowana do wymogów resortu sprawiedliwości w zakresie Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru (EPO).

Innowacyjność tego rozwiązania polega na tym, że wykorzystujemy podpis biometryczny. Daje nam to duże możliwości. Nasz kontrahent, w tym przypadku sąd, w momencie dostarczenia przesyłki dostaje informację, że adresat ją otrzymał – wyjaśnia Jeruzalski.

To może skrócić procedury sądowe. Sąd nie musi bowiem czekać kilku dni czy tygodni na potwierdzenie dostarczenia przesyłki, ale ma je od razu i bezzwłocznie może rozpocząć realizację powierzonych mu zadań.

To też jest oszczędność dla naszych kontrahentów. Rozwiązanie informatyczne pozwala nam w szybkim tempie przekazywać informacje, a także obniżyć koszty całego procesu realizacji usługi. W związku z tym, jeżeli możemy obniżyć swoje koszty, to jesteśmy w stanie obniżyć je dla naszego kontrahenta – mówi dyrektor programów kluczowych Poczty Polskiej.

Przejęcie obsługi korespondencji sądowej przez Pocztę Polską to kolejny krok w kierunku pełnienia funkcji narodowego operatora cyfrowego. Ale spółka chce uczestniczyć we wdrażaniu kolejnych e-usług. Deklaruje, że jest w stanie wspierać administrację rozwiązaniami technologicznymi i rozbudowaną siecią placówek.

W przyszłości Mobilny Listonosz ma być platformą skupiającą wiele innowacyjnych usług Poczty Polskiej. Tablety umożliwią m.in. przyjmowanie płatności za rachunki czy sprzedaż ubezpieczeń. Pracownicy Poczty będą mogli budować bazy danych z wykorzystaniem geotagowania, przeprowadzać badania marketingowe i przyjmować elektroniczne płatności za pomocą terminali mobilnych.

Wiele innych usług, które są w tej chwili realizowane w sposób tradycyjny, ma potencjał rozwojowy. Dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych będzie można je realizować elektronicznie, a co za tym idzie – szybciej i prościej – mówi Tomasz Jeruzalski. – W Polsce wciąż wiele osób jest wykluczonych cyfrowo. To są ludzie, którzy boją się rozwiązań informatycznych i nie chcą z nich korzystać. Dzięki listonoszowi, który jest osobą zaufaną, jesteśmy w stanie przenosić takie osoby w świat elektroniczny.

Tablety ułatwią i usprawnią też prace samej Poczty Polskiej. Listonosze będą mogli pobierać dane przed wyjściem w rejon doręczeń i rozliczać się z pracy po jej zakończeniu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.