Newsy

Podatek obrotowy zamiast VAT?

2012-01-12  |  16:02
Newsy
Mówi:dr Kamil Zubelewicz
Funkcja:Ekonomista
Firma:Collegium Civitas

Podział na małych i dużych przedsiębiorców, wprowadzenie kwotowych podatków dla małych firm i podatku obrotowego dla dużych przedsiębiorstw - oto propozycje Instytutu Jagiellońskiego na uproszczenie systemu podatków w Polsce.

- Proponujemy obniżenie kosztów pracy i wprowadzenie składki zależnej od przychodów dużych przedsiębiorców - mówi dr Kamil Zubelewicz, ekonomista z Collegium Civitas, jeden z autorów projektu "iTAX".

Dużych, czyli takich, których przychody są wyższe niż 150 tys. zł. Ryczałtowa składka na ubezpieczenie społeczne miałaby w ich przypadku wynosić 1 proc. przychodów.

Ekonomista Narodowego Banku Polskiego, Tomasz Jędrzejowski, podważa zasadność wprowadzenia takiego podatku. Jego zdaniem jest mniej skuteczny niż VAT i mógłby prowadzić do zmniejszenia konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Jednakże twórcy "iTAX" bronią swojego pomysłu wskazując na przykłady innych państw.

- Owszem każdy podatek jest zły, ale ten podatek jest wyjątkowo prosty i do niego państwa wracają. Proszę zobaczyć co się dzieje we Francji czy na Węgrzech. Państwa do niego wracają, ponieważ łatwo go nałożyć i trudno uniknąć. A w Polsce 2/3 dużych przedsiębiorstw nie płaci podatków - podkreśla dr Kamil Zubelewicz.

Zgodnie z założeniami projektu, małe przedsiębiorstwa, których przychody nie przekraczają 150 tys. zł miałyby być obciążone kwotowym podatkiem w wysokości 960 zł. Stawka ta obejmowałaby: kwotowy VAT (320 zł), kwotową składkę na ubezpieczenie społeczne (320 zł) oraz kwotowy podatek dochodowy (320 zł).

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Bankowość

Nauka

Na Śląsku powstanie nowe centrum badawcze. Naukowcy i firma Philips zajmą się innowacjami w obszarze e-zdrowia

Politechnika Śląska i Philips Health Systems będą wspólnie pracować nad innowacjami w zakresie e-zdrowia. Celem współpracy jest m.in. rozwój systemów ułatwiających komunikację między lekarzami i zdalne diagnozowanie pacjentów. Philips Health Systems zaangażuje się także w przygotowanie programu studiów, który będzie odpowiadać na potrzeby współczesnej medycyny. Współpraca ma być ważnym punktem przy projekcie Śląskiego Centrum Inżynierskiego Wspomagania Medycyny i Sportu przy Wydziale Inżynierii Biomedycznej.

Edukacja

Wydawnictwa liczą na powrót debaty nad podręcznikiem dla klas 1–3. Materiały powinny zostać dostosowane do potrzeb siedmiolatków

Przekazanie przygotowania elementarza dla najmłodszych zewnętrznym firmom byłoby krokiem w dobrym kierunku – ocenia prezes Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych i liczy na powrót do debaty nad podręcznikami. Jak podkreśla, potrzebne są dodatkowe materiały, które będą wspomagać rozwój dzieci. Trzeba też uwzględnić, że od tego roku znika obowiązek szkolny dla sześciolatków. Naukę rozpoczną starsze dzieci, a to oznacza, że należy do nich dostosować materiały dydaktyczne.

Giełda

PKN Orlen: Umowa z Saudi Aramco pozwoli na lepszą dywersyfikację źródeł ropy naftowej. Spółka rozgląda się także za kolejnymi kontrahentami

PKN Orlen szuka nowych źródeł dostaw ropy naftowej. W tym celu podpisał już umowę z saudyjskim koncernem Saudi Aramco na dostarczenie 100 tys. ton surowca miesięcznie. Pierwszy tankowiec z ropą na pokładzie przypłynął do Polski w listopadzie 2015 roku. Spółka prowadzi także rozmowy w sprawie potencjalnego zwiększenia wielkości dostaw oraz planuje podpisanie umów z firmami z Iranu oraz Iraku.

Handel

W karnawale rośnie sprzedaż alkoholu. W niektórych kategoriach nawet o 50 proc.

Karnawał to czas zwiększonej sprzedaży alkoholi. W przypadku niektórych trunków wzrost ten może sięgnąć nawet 50 proc. W okresie tym Polacy chętniej sięgają po mocne alkohole, zwłaszcza po marki premium. Szczególną popularnością cieszą się wysokiej jakości wódki czyste oraz whisky. Polacy są też coraz bardziej skłonni do eksperymentów – chętnie sięgają po innowacyjne produkty, np. popularną w tegorocznym karnawale wódkę gazowaną.