Mówi: | Łukasz Grochowski |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Biuro Rachunkowe Łukasz Grochowski |
Podatki i dobroczynność - w większości przypadków fiskusowi trzeba zapłacić
Datki pieniężne, darowizny rzeczowe na cele szlachetne czy charytatywne sms-y. Choć prawo szczegółowo określa, która forma pomocy, w jakiej sytuacji i pod jakimi warunkami może być zwolniona z podatku dochodowego lub opodatkowania VAT, to niektóre przepisy wciąż budzą wątpliwości. Tak jest na przykład w przypadku rozliczenia VAT od sms-ów dla organizacji pożytku publicznego.
W przypadku darów pieniężnych wszystko zależy od tego, czy mówimy o opodatkowaniu po stronie obdarowanego, czy też po stronie darczyńcy.
– Jeśli chodzi o osobę obdarowaną, to jeśli mamy do czynienia z organizacją pożytku publicznego, a darowizna jest przeznaczona na cele statutowe tej organizacji, to jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym. Natomiast jeśli chodzi o stronę darczyńcy, to mamy w polskim prawie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych do czynienia z ulgą przy darowiznach – wyjaśnia Łukasz Grochowski, ekspert prawa podatkowego.
Ulga ta pozwala odpisać od dochodu wydatki na szlachetne cele. Ale, żeby z niej skorzystać, należy spełnić kilka warunków.
– Po pierwsze, darowizna musi być przeznaczona dla organizacji pożytku publicznego, druga sprawa, nie może przekraczać więcej niż 6 proc. dochodu darczyńcy pod warunkiem, że jest to osoba fizyczna. W przypadku osób prawnych jest to już 10 proc. – wyjaśnia ekspert.
Kolejnym warunkiem skorzystania z ulgi w przypadku darowizn pieniężnych jest ich udokumentowanie. Podstawą jest potwierdzenie wpłaty określonej kwoty na rachunek bankowy.
– Ten wymóg wprowadzono stosunkowo niedawno. Czyli nie możemy dać komuś tych pieniędzy w gotówce – zaznacza Łukasz Grochowski.
Jednak udokumentowane muszą też być darowizny rzeczowe.
– Jeżeli darowizną będą towary, wtedy ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje udokumentować, że darczyńca jest właścicielem tych towarów oraz udokumentować jej wartość. Najczęściej odbywa się to przez dokumentację fakturową – mówi Łukasz Grochowski.
Problematyczny VAT
Darowizna pieniężna w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie jest ani dostawą towarów, ani świadczeniem usługi, w związku z czym nie może podlegać opodatkowaniu VAT. Inaczej jest w przypadku towarów, w szczególności żywności. Tu opodatkowanie VAT jest uzależnione od tego, skąd pochodzi żywność.
– Co do zasady, jeżeli darczyńca przekazuje żywność, która była własnością przedsiębiorcy, to należałoby ten VAT odprowadzić, ponieważ w momencie wprowadzenia żywności czy innego towaru został odliczony podatek naliczony, w związku z czym, w świetle ustawy taka darowizna jest uznawana jako dostawa towarów, a jako, że jest to dostawa, należałoby odprowadzić od niej podatek VAT należny. Wyjątkiem jest sytuacja, w której darczyńcą jest producent żywności (wyłącza się z tego napoje alkoholowe), a obdarowanym jest organizacja pożytku publicznego – tłumaczy ekspert.
Ten przepis wprowadzono po kontrowersyjnej sprawie piekarza z Legnicy, który część niesprzedanego pieczywa przekazywał ubogim, a organy skarbowe nakazały mu zapłacić od tego podatek. Zaległości podatkowe były tak wysokie, że zmuszony był zamknąć piekarnię.
Wątpliwości co do obowiązku płacenia VAT mają organizacje pożytku publicznego przyjmujące pieniądze z akcji sms-owych, które są coraz popularniejszą formą pomocy, szczególnie w okolicach Świąt Bożego Narodzenia.
– W 2010 roku minister finansów w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT wprowadził zwolnienie z opodatkowania takich charytatywnych sms, jednakże jest kilka wyjątków, dość problematycznych jeśli chodzi o funkcjonowanie tego przepisu – mówi Łukasz Grochowski. – Wyjątkiem jest to, że nie dotyczy to usług pre-paid. Jeżeli sms został wysłany z telefonu komórkowego na kartę, to przepis nie ma zastosowania. Jest to dość problematyczne ze względu na funkcjonowanie tego przepisu w praktyce.
W efekcie, większość organizacji dolicza VAT do charytatywnych sms-ów z uwagi na to, że nie są w stanie określić, z jakich telefonów były one wysłane.
W rocznym rozliczeniu podatkowym możemy uwzględnić darowiznę na organizację dobroczynną i 1 proc. podatku
Ulga dla honorowych krwiodawców. Przekazanie krwi może zmniejszyć nasz podatek
Najbogatszy Polak przekazał największą w Polsce darowiznę na kulturę
Czytaj także
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2024-02-20: Środowisko osób z niepełnosprawnościami wiąże duże nadzieje z obietnicami rządu. Najbardziej wyczekiwana jest ustawa o asystentach osobistych
- 2023-12-22: Boże Narodzenie skłania do dobroczynności. Dwie trzecie Polaków czuje się w tym okresie zmotywowanych do pomagania
- 2023-10-23: Caritas Polska rozwija współpracę z firmami. Bez niej nie byłoby długofalowych programów wsparcia seniorów czy jadłodajni
- 2023-09-27: Samorządy na coraz większym minusie. Pogrąża je m.in. duża niestabilność regulacyjna i rosnąca liczba zadań
- 2023-08-14: Organizacje pożytku publicznego w poważnych tarapatach. Zmagają się z inflacją i brakiem wolontariuszy
- 2023-05-18: Startujące w wyborach partie kuszą przedsiębiorców obietnicami. Ci chcą niezmiennie przede wszystkim uproszczenia podatków i stabilności prawa
- 2023-04-11: Przedsiębiorcy apelują o wzmocnienie dialogu społecznego. Czas przedwyborczy sprzyja wyścigowi na obietnice
- 2023-04-17: Niewydolność serca to jedna z najczęstszych chorób kardiologicznych. Pacjenci wciąż mało o niej wiedzą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.