Newsy

Nowe prawo pomoże tylko mniejszym firmom w walce z dłużnikami

2012-11-19  |  06:25
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:Ekspert
Firma:Tax Care
  • MP4

    Mniejsze firmy nie będą musiały płacić podatku VAT, jeśli nie otrzymają zapłaty od swoich kontrahentów zakłada przyjęta w piątek przez Sejm tzw. ustawa deregulacyjna. Problem w tym, że obowiązek płacenia podatku pozostanie, jeśli klientem jest osoba fizyczna lub inna firma, która nie jest VAT-owcem. Nic się też w tej sprawie nie zmieni w przypadku dużych przedsiębiorstw.

    Według nowych przepisów dostawca nie będzie musiał płacić podatku VAT, jeśli nie otrzymał zapłaty od swojego odbiorcy – innego przedsiębiorcy. Ten z kolei, dopóki nie zapłaci za towar lub usługę – nie będzie mógł odliczyć podatku z wystawionej faktury, dopóki tej faktury nie zapłaci.

     – Jeżeli wejdą w życie uchwalone zmiany, to przedsiębiorca, który dokonuje dostawy towarów albo sprzedaży, świadczy usługi na rzecz innego przedsiębiorcy, będzie musiał zapłacić podatek dopiero w momencie otrzymania zapłaty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka, ekspert Tax Care.

    Z tego rozwiązania bedą mogli skorzystać tzw. mali podatnicy. Zgodnie z pierwotną wersją projektu to takie firmy, których sprzedaż nie przekroczyła 1,2 mln euro w przeliczeniu na polskie złote. Podczas drugiego czytania w Sejmie posłowe zaproponowali, by limit ten zwiększyć do 2 mld euro. Jednak – zdaniem przedstawicieli resortu gospodarki – ta zmiana nie jest potrzebna, ponieważ już pierwotnie zaproponowany limit obejmował 95 proc. podatników VAT.

    To duża zmiana dla firm, które borykają się z nieterminowymi płatnościami. Dla części przedsiębiorców konieczność zapłaty VAT-u w sytuacji, gdy nie otrzymali jeszcze pieniędzy od kontrahenta, stawiała firmę w bardzo trudnej sytuacji finansowej.

    Nieco inna zasada będzie jednak obowiązywała w sytuacji, gdy usługa zostanie wykonana na rzecz klienta, który nie rozlicza podatku VAT. Chodzi tu głównie o konsumentów, ale też o przedsiębiorców, którzy nie są płatnikami podatku VAT (na przykład szkoły językowe). W takim przypadku dostawca będzie musiał zapłacić podatek nawet jeśli nie otrzymał zapłaty, ale będzie miał na to więcej czasu.

     – W tej sytuacji, tak jak jest obecnie, nawet jak nie ma płatności, to obowiązek podatkowy powstanie, będzie jedynie przedłużony do 180 dni – tłumaczy Katarzyna Rola-Stężycka.

    Zmianie ulegną także przepisy dotyczące tzw. ulgi na złe długi. Podatnik, który rozliczył VAT od należności, której faktycznie nie otrzymał będzie mógł dokonać korekty po 150 dniach od terminu płatności. Obecnie jest to 180 dni. Nowe przepisy ograniczają też wymagania, jakie trzeba spełnić w takiej sytuacji.

     – Po zmianach w przepisach przedsiębiorca nie będzie musiał już przechodzić przez wszystkie czynności związane z powiadomieniem swojego kontrahenta dłużnika, i co ważne, z uzyskiwaniem od niego potwierdzenia odbioru takiego zawiadomienia. Więc będzie to również pewnego rodzaju uproszczenie przy przeprowadzeniu procedury ulgi na złe długi – tłumaczy Katarzyna Rola-Stężycka.

    Zmiany mające na celu likwidację zatorów płatniczych obejmą także ustawy o podatkach dochodowych. 

     – Podatnik, który jest dłużnikiem, nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów należności, za które nie zapłacił – wyjaśnia ekspertka Tax Care.

    Katarzyna Rola-Stężycka pozytywnie ocenia zmiany zawarte w ustawie deregulacyjnej. Podkreśla jednocześnie, że ich wdrożenie, przynajmniej początkowo, spowoduje dodatkowe obciążeniadla firm. Będzie bowiem wiązało się z koniecznością dostosowania systemów informatycznych i przeszkolenia pracowników.

    Celem trzeciej ustawy deregulacyjnej jest zniesienie lub ograniczenie uciążliwych i zbędnych obciążeń administracyjnych i uproszczenie przepisów. Ma to zmniejszyć bariery, które hamują rozwój przedsiębiorczości, przede wszystkim przez poprawę płynności finansowej przedsiębiorców, ograniczenie zatorów płatniczych oraz zwiększenie dyscypliny płatniczej między przedsiębiorcami.

    Ustawa w ubiegły piątek została przyjęta przez Sejm. Teraz trafi do Senatu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.