Newsy

VAT od rozwiązywanych przez firmy umów najmu lokali wciąż budzi wątpliwości

2012-08-31  |  06:10
Mówi:Andrzej Bernatek
Funkcja:Partner w Dziale Podatków
Firma:KPMG
  • MP4

    Odszkodowanie wypłacone z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu przez przedsiębiorcę z przyczyn ekonomicznych nie podlega opodatkowaniu VAT – uważają eksperci. Niestety organy podatkowe często nakazują podatek zapłacić.

    W czasie kryzysu upadłości firm to nie rzadkość. Często wiąże się z tym konieczność wcześniejszego rozwiązania umowy najmu za wynajmowany przez firmę lokal. Umowy te często nie zawierają możliwości wcześniejszego ich wypowiedzenia, co oznacza konieczność zapłaty odszkodowania przez przedsiębiorcę.

    Urzędy skarbowe nakazują płacić VAT od odszkodowania wypłaconego przez najemcę (przedsiębiorcę) na rzecz wynajmującego lokal, twierdząc, że jest to wynagrodzenie za usługę. W ocenie organów podatkowych, taka opłata otrzymana przez wynajmującego wiąże się z uzyskaniem korzyści przez firmę, w postaci zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu. W konsekwencji, jest to świadczenie na rzecz najemcy, opodatkowane VAT.

    Z tym stanowiskiem nie zgadzają się doradcy podatkowi.

     – Co do zasady odszkodowania, jako rekompensata za wyrządzoną szkodę, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Dotyczy to też kar umownych za niewywiązanie się z umowy – mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Bernatek, partner w Dziale Podatków KPMG.

    Zdaniem ekspertów, organy podatkowe niesłusznie dopatrują się w odszkodowaniach za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu wynagrodzenia za usługę, świadczoną na rzecz firm.

     – W przypadku, gdy umowa najmu jest wypowiedziana przed terminem, istotne jest zbadanie, jaki jest charakter wypłaconych pieniędzy w związku z tym wynajmującemu – podkreśla Andrzej Bernatek. – W przypadku, gdy mamy do czynienia z czystym odszkodowaniem, czyli rekompensatą dla wynajmującego za to, że najemca, z przyczyn np. ekonomicznych, wcześniej musiał rozwiązać stosunek najmu lub też mamy do czynienia ze zwykłą karą umowną w związku z tym, że najemca nie wywiązał się ze swojego zobowiązania, o podatku VAT nie może być mowy – dodaje.

    Eksperci przyznają, że omawiany problem budzi kontrowersje. Sądy administracyjne stają w tej sprawie po stronie podatników, a nie fiskusa.

     – W wyroku z maja 2012 roku Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że otrzymywane przez wynajmującego odszkodowanie z tytułu przedterminowego wypowiedzenia umowy najmu nie może być traktowane jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ o żadnym świadczeniu ze strony wynajmującego nie może być tutaj mowy – stwierdza ekspert KPMG.

    Z kolei Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 5839) dotyczącą tego problemu stwierdziło, że jeżeli otrzymanie przez wynajmującego takiej rekompensaty nie ma na celu obejścia przepisów prawa podatkowego i nie stanowi faktycznie elementu wynagrodzenia za świadczoną usługę najmu, brak jest podstaw, aby twierdzić, że jest to wynagrodzenie za świadczoną usługę.

     – Organy podatkowe próbują doszukać się niekiedy w klauzulach umów najmu ukrytego wynagrodzenia za usługę najmu bądź też wpływu takich rozliczeń na wcześniejsze wynagrodzenia z tego tytułu. Jest to jednak czasami bardzo karkołomne i bezpodstawne twierdzenie, ponieważ naturalne jest, że wynajmujący i najemca zastrzegają sobie pewne rekompensaty, które są zwykłym odszkodowaniem, a zatem rekompensatą szkody, jaką wynajmujący może ponieść w związku z tym, że najemca umowy nie dotrzymał – podsumowuje Andrzej Bernatek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.