Newsy

W.Pawlak: Liczę, że min. Rostowski zlikwiduje akcyzę na ekologiczne auta

2012-05-17  |  06:50
Mówi:Waldemar Pawlak
Funkcja:Wicepremier, Minister Gospodarki
  • MP4

    Minister gospodarki chce przekonać ministra finansów, że na ekologii i energooszczędności można zarobić. Resort finansów czeka na konkretne rozwiązania.

      – Bardzo zależy nam na tym, żeby szeroko spopularyzować energooszczędne rozwiązania. A szczególnie zachęcać do nowych przedsięwzięć takich jak pompy ciepła, liczniki inteligentne, inwestowanie w mikroźródła, solary czy inne źródła do produkcji energii elektrycznej, np. wiatraki czy panele słoneczne – wymienia Waldemar Pawlak, wicepremier i szef resortu gospodarki. 

    Wicepremier wskazuje na tzw. ekologiczne samochody, jako rozwiązanie mające pomóc w oszczędzaniu energii. 

     – Rozmawiałem ostatnio z ministrem Rostowskim, żeby "odpuścił sobie" akcyzę od samochodów, które są oszczędne, szczególnie hybrydowych i elektrycznych. Na razie sobie tylko porozmawialiśmy  –  informuje Waldemar Pawlak. –  Natomiast mam nadzieję, że zrozumie, że może na tym więcej zarobić, bo dostanie teraz duży VAT. Potem będą niższe przychody z podatków od paliw płynnych, natomiast pojawią się podatki od energii elektrycznej.

    Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym stawka podatku na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 tys. cm3 wynosi 18,6 proc., a dla pozostałych –  3,1 proc. podstawy opodatkowania. 

     – Ważne jest, żeby widzieć w efektywności energetycznej pewien bardzo prosty mechanizm, że w czasie kryzysu, kiedy jest niższa wartość pieniądza, wtedy opłaci się inwestować w przedsięwzięcia, które oszczędzają energię. Bo mniej płacimy za tego typu instalacje, jak choćby za pompę ciepła. Jeżeli mamy pracę, uzyskujemy dobre dochody, to opłaci się zainstalować w domu pompę ciepła, bo później, na emeryturze, koszty eksploatacji tego typu urządzeń i w ogóle pozyskania ciepła dla gospodarstwa domowego będą znacznie niższe – tłumaczy szef resortu gospodarki.

    Na konkretne rozwiązania zmotoryzowani muszą jeszcze poczekać. 

     – Nie wpłynął żaden projekt dotyczący akcyzy na samochody hybrydowe czy elektryczne. Zatem nie prowadzimy prac w tym zakresie – informuje Sylwia Stelmachowska z biura prasowego Ministerstwa Finansów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.