Mówi: | Artur Gawiński |
Funkcja: | doradca podatkowy |
Firma: | Galt |
Zmiany w finansowaniu dojazdów do pracy. Zwolniony z podatku będzie tylko transport autobusem
Przedsiębiorca organizujący dowóz pracowników autobusem do pracy może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Pojazd musi być jednak przystosowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób. Jeśli transport odbywa się mniejszym busem lub samochodem, po stronie pracownika powstaje przychód, który należy opodatkować. Eksperci zaznaczają, że nowe przepisy zostawiają pole do potencjalnych sporów z organami skarbowymi.
– 1 stycznia tego roku weszła w życie regulacja, która pozwala zwolnić z podatku wartość nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu zorganizowania przez pracodawcę dowozu do pracy, ale wyłącznie autobusem – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Gawiński, doradca podatkowy w kancelarii Galt.
Aby świadczenie było zwolnione z opodatkowania, dowóz musi odbywać się autobusem, ten zaś musi odpowiadać definicji zawartej w prawie o ruchu drogowym. Przede wszystkim musi to być pojazd, który konstrukcyjnie przeznaczony jest do przewozu minimum 9 osób, łącznie z kierowcą.
– Pierwszą kwestią sporną będzie udowodnienie, że dojazdy faktycznie były autobusem – zgodnie z definicją – i pytanie, kto to będzie udowadniał – mówi ekspert. – Jeśli dowóz zlecimy firmie zewnętrznej, to czy wystarczy oświadczenie, czy trzeba będzie zrobić dokumentację fotograficzną lub zdobyć oświadczenie pracowników.
Jeśli pojazd będzie mniejszy, to u pracownika powstanie przychód do opodatkowania.
Trudno jest również udowodnić, który z pracowników korzystał z dowozu do pracy. Jak podkreśla doradca podatkowy, jeśli pracodawca udostępni autobus, ale nie będzie wiadomo, kto do niego wsiadł, decyzja o zwolnieniu z opodatkowania będzie zależeć w dużej mierze od interpretacji organów podatkowych.
– Trzecią możliwą wątpliwością jest to, czy jeśli pracownik korzysta ze zwolnienia z przychodu, to czy taki wydatek jest kosztem dla pracodawcy. Szczególnie, że jeśli pracodawca, który ma czterech pracowników i chce skorzystać ze zwolnienia, wynajmie autobus dla 10 osób, nie wiadomo, czy organy podatkowe nie stwierdzą, że w takim razie nie jest to kosztem dla pracodawcy – komentuje Gawiński.
Przepisy nie są jednoznaczne, zaznacza ekspert, i zostawiają organom możliwość interpretacji. Co więcej, mogą one w związku z tym sięgać do poprzednich lat i w ten sposób szacować przychody pracowników.
– Do tej pory brak było jakiejkolwiek regulacji, była niejasność w przepisach, sądy i urzędnicy różnie to interpretowali. Niestety, w większości ta wątpliwość dalej zostanie – mówi Artur Gawiński. – Wydaje się, że organy podatkowe będą to interpretować jako nową normę, więc tym chętniej będą sięgać do lat przeszłych i próbować tam szacować przychody pracowników.
Czytaj także
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-13: Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
- 2024-05-07: Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
- 2024-04-17: Artur Barciś: Często sąsiedzi nic o sobie nie wiedzą. Mój spektakl „Barabuum!” prowokuje do tego, żeby się poznać i podzielić swoimi skrytymi pragnieniami
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2023-10-13: Zamiast skupiać się na zachodnich rynkach, polskie firmy powinny uważniej przyjrzeć się Estonii. Światowy hub start-upów daje dużo możliwości rozwoju
- 2023-09-15: Firmy wciąż walczą o pracowników o kompetencjach technicznych. Potrzebna lepsza edukacja i promocja takich kierunków wśród młodzieży
- 2023-09-27: Ponad połowa firm z sektora przemysłowego ma problem z pozyskaniem kadr. Wciąż potrzebna jest promocja zawodów technicznych wśród młodzieży
- 2023-09-25: Szkoły zawodowe coraz popularniejsze. Wybiera je już prawie 60 proc. uczniów po podstawówce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.