Newsy

Zmiany w VAT oznaczają dla firm zmiany w systemach księgowych

2012-12-11  |  06:59
Tagi: faktury, VAT
Mówi:Zbigniew Rymarczyk
Funkcja:wiceprezes zarządu
Firma:Comarch SA
  • MP4

    Zmiany dotyczące fakturowania, w tym wprowadzenie możliwości wystawiania faktur uproszczonych i faktur zbiorczych, oznaczają dla firm konieczność dostosowania swoich systemów informatycznych. Dzięki rozłożeniu w czasie wejścia w życie nowych przepisów przedsiębiorcy będą mieli czas na aktualizacje systemów i przeszkolenie pracowników nawet do 1 stycznia 2014 roku.

    Zmiany w VAT sprawiają, że dotychczas używane przez firmy systemy do fakturowania muszą być zaktualizowane. Wejście w życie większości nowych przepisów zostało jednak przesunięte na rok 2014, co – zdaniem Zbigniewa Rymarczyka, wiceprezesa zarządu firmy Comarch – jest dla przedsiębiorców bardzo korzystne.

     – Ma to duże znaczenie dla firm, bo nie muszą na gwałt zmieniać swoich systemów finansowo-księgowych i chyba pierwszy raz od wprowadzenia nowych zasad fakturowania czy podatku VAT rozsądne są terminy wprowadzenia zmian. Jest rok czasu na to, żeby się również mogły do tego przygotować firmy, które budują tego typu systemy, które wspierają procesy związane z fakturowaniem czy deklaracjami podatkowym – wyjaśnia wiceprezes Comarch, firmy dostarczającej systemy informatyczne dla przedsiębiorstw. 

    Same zmiany w niektórych przepisach wymuszają umieszczanie na fakturach większej ilości informacji niż dotychczas.

     – Wydłużona będzie nazwa kontrahenta, ponieważ w myśl nowych przepisów ma być podawana pełna nazwa, czyli nie będzie można stosować skrótów np. P.P.H.U. tylko Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe. Zmienią się również zasady rozliczenia metodą kasową dla małych podatników, więc to wszystko też musi być obsłużone w systemach, które tę działalność wspierają – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Rymarczyk.

    Z drugiej strony nowelizacja życie przedsiębiorcom ułatwia, bo wprowadza choćby faktury uproszczone czy faktury zbiorcze.

     – Myślę, że one są potrzebne i to jest zmiana w pozytywnym kierunku. Wiele firm działa w ten sposób, że wydaje w ciągu miesiąca, np. instalatorom, materiały budowlane czy elektryczne i wygodniej im będzie wydawać dokumenty magazynowe, a na koniec miesiąca wystawić fakturę zbiorczą, żeby nie mnożyć dokumentów. Z drugiej strony, jeżeli ktoś sporadycznie wystawia jakąś fakturę kontrahentowi, który nie jest stałym odbiorcą będzie mógł zastosować fakturę uproszczoną bez podawania wszystkich szczegółowych informacji, wystarczy sam numer NIP.

    Zbigniew Rymarczyk pozytywnie ocenia też zmiany dotyczące wysyłania faktur elektronicznych.

     – Jeżeli ktoś będzie chciał dostarczać swojemu kontrahentowi faktury elektroniczne, to wystarczy, że go poinformuje. Jeżeli w ciągu określonego czasu odbiorca nie wyrazi sprzeciwu, to domniemana jest zgoda. To spowoduje, że te faktury powinny się upowszechnić, a to będzie korzystne zarówno dla firm, jak i dla gospodarki, bo koszty związane z przetwarzaniem faktur papierowych są znacznie wyższe niż w przypadku dokumentów elektronicznych – tłumaczy.

    Jego zdaniem, m.in. dzięki odroczeniu wejścia w życie istotnych przepisów aż do 2014 roku, zmiany będą mogły być wprowadzone na czas.

     – Nie widzę większych problemów poza tymi, że firmy muszą zaktualizować swoje systemy, muszą przeszkolić swoich pracowników i na pewno przez kilka miesięcy będą wątpliwości, w jaki sposób interpretować nowe przepisy, jak się do nich stosować, ale to jest normalne – mówi wiceprezes Comarchu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.