Newsy

Polacy terminowo regulujący płatności mogą budować pozytywną historię kredytową

2015-01-02  |  06:45

Krajowy Rejestr Długów promuje uczciwych płatników. Platforma internetowa FairPay, czyli rejestr osób, które terminowo opłacają rachunki i inne zobowiązania, mimo że działa od niespełna trzech miesięcy, już zgromadziła 100 tys. informacji gospodarczych, a do końca 2015 r. liczba ta ma urosnąć nawet ośmiokrotnie.

W Krajowym Rejestrze Długów zaczęliśmy gromadzić informację pozytywną w specjalnej części rejestru, nazywanej FairPay – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów. – Rejestr stworzony jest dla klientów, którzy płacą swoje rachunki na czas oraz firm, które doceniają klientów wywiązujących się ze swoich zobowiązań finansowych.

Program został uruchomiony 15 października. Użytkownik, zakładając konto w serwisie fairpay.pl, może śledzić w rejestrze własną sytuację kredytową, może także sprawdzić dowolne przedsiębiorstwo. Poza tym FairPay umożliwia dopisanie uczciwego dłużnika do rejestru.

Głównym założeniem programu jest jednak rejestracja terminowego regulowania należności z ostatnich 12 miesięcy. W takim celu użytkownik winien wysłać wniosek do przedsiębiorstwa (banku, operatora sieci komórkowej, dostawcy internetu itp.), który może zamieścić w rejestrze korzystną informację o płatniku.

Pozytywna informacja służy kształtowaniu dobrego wizerunku na rynku. Osoby płacące zobowiązania na czas powinny się tym chwalić, a fakt terminowej wpłaty powinien być uwzględniony i doceniony przez innych przedsiębiorców. Mają oni bowiem do czynienia z rzetelnym płatnikiem i mogą zaoferować mu w przyszłości lepsze warunki – tłumaczy prezes KRD.

Jego zdaniem na świecie od dawna istnieją podobne inicjatywy, m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie młodzi ludzie dbają o pozytywną historię płatniczą i często zaciągają kredyty tylko po to, aby budować dobry wizerunek.

Podejrzewam, że z końcem 2014 r. w programie FairPay znalazło się około 100 tys. informacji gospodarczych. W przyszłym roku pojawia się 700, może 800 tys. nowych informacji – mówi ekspert.

Jak zaznacza Adam Łącki, w rejestrach typu BIG czy BIK przeważają informacje pozytywne, stanowią one 80-90 proc. wszystkich danych.

Informacja negatywna to tylko 10-20 proc. rejestrów. Mając wgląd do obu tych informacji, będzie mogli ocenić zachowania płatnicze przedsiębiorców i konsumentów, z którymi mamy do czynienia – przekonuje Łącki.

Według danych KRD z listopada całkowite zadłużenie Polaków wynosi 15,84 mld zł. Statystycznym dłużnikiem jest mężczyzna, mieszkaniec województwa mazowieckiego lub śląskiego, w wieku 25-34 lata, który średnio jest winny swoim wierzycielom 7 909 zł.  

Rozpoczęliśmy współpracę z kilkunastoma dużymi przedsiębiorstwami, które są ambasadorami programu FairPay. Te firmy już nagradzają swoich dobrych klientów – za ich zgodą umieszczają w programie informacje o wywiązywaniu się z płatności na czas – podsumowuje Adam Łącki.

Ambasadorami programu FairPay SA takie marki, jak: Play, PGE, Idea Bank, Idea Money, Bibby Financial Services, Poczta Polska, Vivus.pl, Net Credit, Incredit, Ekspres Kasa, Tempo Finanse, Cemex, Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych, Inicjatywa Mikro oraz program Rzetelna Firma. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.