Newsy

Polfa: w II połowie 2014 roku możliwy debiut na głównym rynku GPW

2013-12-17  |  06:20

Notowana na rynku alternatywnym NewConnect farmaceutyczna spółka zamierza w przyszłym roku przenieść się na główny parkiet GPW oraz blisko trzykrotnie zwiększyć sprzedaż swoich leków. Polfa planuje także w przyszłym roku inwestycje zagraniczne, które mają przynieść spółce ponadprzeciętne stopy zwrotu. Realizację założonych celów mają umożliwić jej 10 mln zł pozyskane z zakończonej właśnie emisji obligacji oraz przejęcia zagranicznych spółek farmaceutycznych.

W przyszłym roku Polfa zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż i poprawić wyniki, co umożliwią jej m.in. przejęcia firm ze Wschodu i Dalekiego Wschodu. Nowe akwizycje przełożą się m.in. na wzrost kapitalizacji farmaceutycznej spółki.

 – Przyszły rok będzie przede wszystkim stał pod znakiem dużego parkietu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Bednarczyk, prezes zarządu Polfa SA.

W ubiegłym tygodniu Polfa zakończyła publiczną ofertę obligacji serii C dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych, z której chce pozyskać 10 mln zł. Pieniądze zamierza przeznaczyć na realizację głównych celów strategicznych.

 – Po tej emisji oczywiście mamy następne plany inwestycyjne, dotyczące własnych obszarów produkcyjnych, które chcemy pozyskać w różnych obszarach geograficznych – podkreśla prezes.

Polfa specjalizuje się w eksporcie leków, głównie na Wschód. Głównymi odbiorcami są m.in. Białoruś, Ukraina, Rosja, Kazachstan czy Azja Południowo-Wschodnia. Łącznie około 15 rynków.

 – Mówimy tutaj o Wschodzie i o Dalekim Wschodzie – tłumaczy Rafał Bednarczyk. – To tzw. „pharmerging markets” za IMS Health, czyli rynki, które zarówno rozwijają się pod względem populacji i wszystkich grup wiekowych, które konsumują leki, jak i jeśli chodzi o nakłady na ochronę zdrowia. Podpisaliśmy list intencyjny w Wietnamie na due dilligence fabryki produkującej leki, która jest własnością jednej z większych sieci sprzedaży na terenie Wietnamu. To będzie przejęcie podmiotu produkcyjnego i od razu wyjście bezpośrednio na tamtejszy rynek to jest 86 mln ludzi.

Jak podkreśla Bednarczyk działalność na tzw. pharmerging markets pozwala liczyć na wysokie stopy zwrotu, które obecnie są nieosiągalne w Polsce czy w krajach Europy Zachodniej.

Farmaceutyczna spółka chce również zainwestować w rozwój swojej sieci sprzedaży urządzeń medycznych. Duże nadzieje pokłada w produkowanych w Holandii innowacyjnych urządzeniach dla pacjentów z problemem nietrzymania moczu. Zamierza ponadto wyspecjalizować się w dystrybucji, a finalnie również w produkcji leków onkologicznych na wszystkich rynkach swojej działalności.

Tegoroczne wyniki mało satysfakcjonujące

Polfa przechodzi obecnie proces transformacji, związany m.in. z restrukturyzacją, co negatywnie przełoży się na tegoroczny wynik.

 – Ten rok zamkniemy słabym wynikiem, co jest związane z tym, że rok temu kupiliśmy biznes od Ciechu. Był to okres obarczony rezultatem wszystkich restrukturyzacji, czyli kosztów zarówno zmiany biznesu, odpraw, jak i wszystkich innych, które wiązały się ze zmianami prawnymi – tłumaczy prezes Polfy.

Szacuje, że spółka zakończy rok na plusie przy przychodach na poziomie 35 milionów złotych. Podkreśla jednocześnie, że ambitne plany na przyszły rok mają zrekompensować jej tegoroczny rezultat.

 – Z tegorocznego wyniku nie jesteśmy zadowoleni. Stąd te ambitne plany na rok przyszły – dodaje.

Polfa chce w przyszłym roku mieć sprzedaż na poziomie minimum 96 milionów złotych. Ostateczny rezultat będzie jednak zależał od liczby przyszłych akwizycji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.