Newsy

Polscy przedsiębiorcy zapłacą w tym roku prawie 2 mld zł prowizji od płatności kartą

2012-10-18  |  06:20
Mówi:Robert Łaniewski
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
  • MP4

    0,5 proc. prowizji od transakcji kartami i wysokie kary dla zawyżających stawki – to rekomendacje Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego dla rynku płatności kartą. – Mam nadzieję, że ten bój zostanie zakończony wprowadzeniem regulacji ustawowej – mówi Robert Łaniewski, prezes FROB. Stawki obowiązujące w Polsce należą do jednych z najwyższych w Europie.

    Na mapie Polski wciąż można znaleźć białe plamy, czyli miejsca, gdzie klienci nie mogą posługiwać się kartami płatniczymi. Zdaniem Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, która reprezentuje głównie małych i średnich przedsiębiorców prowadzących sklepy i punkty usługowe, problemem są wysokie opłaty narzucane przez organizacje płatnicze.

      Skala problemu jest ogromna. Nasycenie wynosi w Polsce niecałe 20 proc. To świadczy o tym, jak ogromny jest potencjał, aby ta sieć się mogła rozwijać. Chcemy identyfikować bariery związane z ograniczonym rozwojem płatności bezgotówkowych w Polsce i podejmować aktywne działania, które będą skierowane na zmianę tego stanu rzeczy. Dynamizacja rozwoju sieci akceptacji kart płatniczych to kluczowy krok w kierunku zwiększenia dostępności nowoczesnych, wygodnych i bezpiecznych form regulacji należności dla konsumentów – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Robert Łaniewski, prezes Fundacji.

    Przedsiębiorcy, którzy umożliwiają klientom korzystanie z terminali szacują, że każda akceptacja transakcji kartą kosztuje ich nawet 2 proc. jej wartości. Robert Łaniewski twierdzi, że takie obciążenie jest zbyt duże.

      Poziom opłaty interchange jest w Polsce najwyższy w Europie. Mamy dwukrotnie wyższą średnią niż inne kraje europejskie i kilkukrotnie wyższą niż w krajach o najniższym poziomie tych opłat, jak Finlandia, Bułgaria czy Szwecja wymienia prezes FROB. Tylko w tym roku opłaty, które będą poniesione przez polskich przedsiębiorców z tytułu akceptacji kart płatniczych, wyniosą blisko 2 mld złotych. W naszej ocenie jest to nieuzasadniony sposób finansowania czterostronnego systemu płatności kartowych w Polsce.

    Sytuację miały zmienić negocjacje prowadzone pod auspicjami Narodowego Banku Polskiego. Porozumienia w sprawie obniżek interchange jednak nie udało się osiągnąć, bo do rozmów nie przystąpiła jedna z dwóch, dominujących na polskim rynku, organizacji płatniczych – Mastercard. Inicjatywę przejął wówczas FROB, który jako pierwszy podmiot złożył projekt zmian do aktualnie nowelizowanej Ustawy o usługach płatniczych.

    Po Fundacji w dyskusję na temat odgórnej regulacji włączyli się parlamentarzyści, NBP i Senat RP. Sprawa najprawdopodobniej zakończy się wprowadzeniem regulacji prawnych już w przyszłym roku.

      Osoby, które przedstawiały projekt senacki, mówią o tym, iż prace nad wprowadzeniem tej regulacji mają zakończyć się jeszcze w tym roku tak, aby w ciągu kilku następnych miesięcy mogły być wprowadzone w życie. Liczymy, że stanie się tak bez nieuzasadnionej zwłoki twierdzi prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

    Fundacja w swoim projekcie proponuje, by interchange fee oraz opłaty systemowe, jakie ponosi agent rozliczeniowy na rzecz organizacji płatniczych, nie mogły być wyższe niż 0,5 proc. Ta maksymalna stawka byłaby powiększona o marżę agenta rozliczeniowego. Za nieprzestrzeganie tych ustaleń groziłaby wysoka kara do 5 mln zł. Dodatkowo przedsiębiorca miałby prawo odmowy przyjmowania zapłaty niektórymi kartami.

      Nie może być takiej sytuacji, że cały ciężar spoczywa na polskich przedsiębiorcach. To właśnie jest obecnie główną przyczyną sytuacji, w której nowi akceptanci nie chcą przyjmować płatności kartą. Jeśli otrzymaliby oni jednak zachętę w postaci niższych obciążeń realnie wzrósłby odsetek placówek, które umożliwiałyby regulacje należności w ten sposób  mówi Robert Łaniewski.

    Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego zleciła również realizację  kompleksowych i unikalnych w skali europejskiej badań porównawczych dotyczących kosztów akceptacji przez przedsiębiorców płatności gotówką i kartami płatniczymi. Patronat nad badaniami objął Narodowy Bank Polski oraz Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Wyniki analizy zostaną zaprezentowane 22 listopada br. na I Ogólnopolskim Kongresie Płatności Bezgotówkowych.

      Realizacja badań jest motywowana potrzebą pozyskania wiarygodnych danych na temat barier dla nowych akceptantów, broniących się przed akceptacją kart, oraz ich późniejszego niwelowania, Już dziś wiemy, że potwierdzają się wstępnie nasze informacje od przedsiębiorców, z którymi współpracujemy, iż występuje ogromna dysproporcja miedzy kosztami gotówki a kosztami kart płatniczych wylicza prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.