Newsy

Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują potencjału internetu. 20 proc. mikro i małych firm nie ma strony internetowej

2015-10-12  |  06:35

Co piąta mała firma nie ma własnej strony WWW, a co czwarta nie korzysta z konta pocztowego we własnej domenie – wynika z raportu „Mikro i małe firmy w internecie 2015” przygotowanego przez nazwa.pl. Przedsiębiorcy rezygnują z posiadania własnej strony głównie z powodu braku czasu oraz z obawy o wysokie koszty uruchomienia witryny. Eksperci przekonują jednak, że stworzenie atrakcyjnej graficznie strony w oparciu o gotowe narzędzia jest szybkie i nie wymaga specjalnych kompetencji.

Polscy przedsiębiorcy zauważają, że posiadanie własnej strony WWW wpływa na wzrost liczby klientów, co w konsekwencji przekłada się na większe zyski firmy. Oznacza to, że strona internetowa traktowana jest w coraz większym stopniu jako narzędzie do bezpośredniej sprzedaży – mówi agencji informacyjnej Newseria Radosław Dudek z nazwa.pl.

W ocenie zdecydowanej większości przedsiębiorców posiadanie własnej strony WWW to dziś konieczność (wskazanie 70 proc. ankietowanych). Głównymi zaletami obecności w internecie są przede wszystkim łatwiejszy kontakt z kontrahentami (65 proc.) oraz wzrost wiarygodności firmy (63 proc.). Mimo to wciąż wiele firm nie wykorzystuje potencjału, jaki daje internet.

Bardzo wielu przedsiębiorców wciąż nie dba o swoją obecność w sieci. Założenie firmowej strony WWW w dalszym ciągu kojarzy się z procesem, który jest pracochłonny, czasochłonny i do tego kosztowny – wyjaśnia Dudek.

Brak firmowej strony internetowej w ponad połowie przypadków argumentowany jest brakiem czasu na jej stworzenie, a ponad 1/3 przedsiębiorców obawia się wysokich kosztów związanych z jej uruchomieniem. Równie częstym wytłumaczeniem jest brak wiedzy na temat wykonania firmowej witryny.

Największą zachętą dla firm do założenia własnej strony WWW byłaby niska cena oraz możliwość skorzystania z gotowych rozwiązań. 38 proc. ankietowanych założyłoby stronę, gdyby ktoś zrobił to za nich, a co czwarty przedsiębiorca zainwestowałby w serwis internetowy, gdyby zajmowało to mniej czasu – wylicza Radosław Dudek.

Praktyka pokazuje, że wbrew obawom przedsiębiorców stworzenie firmowej strony internetowej nie musi być czasochłonne. W ramach Wizytówki Internetowej, narzędzia oferowanego przez nazwa.pl, stworzenie atrakcyjnej wizualnie strony może trwać nawet mniej niż minutę.

Wystarczy wybrać szablon odpowiedni dla danego biznesu, wpisać dane firmy, a strona automatycznie będzie opublikowana, stwarzając przedsiębiorcy możliwość dotarcia do nowego, licznego grona klientów – wyjaśnia Dudek.

Rozmówca zwraca uwagę na typowe błędy popełniane przy tworzeniu firmowej strony internetowej. Często można spotkać się ze stronami ze zbyt dużą ilością treści, grafiki czy nawet plików muzycznych. Wydłuża to czas ładowania, a także może zniechęcić potencjalnych klientów firmy.

Tymczasem aż 90 proc. ankietowanych wskazuje, że najbardziej istotne na stronie są dane kontaktowe, takie jak numer telefonu czy adres e-mail, oraz prezentacja oferty firmy – zaznacza.

Potencjalni klienci najczęściej na stronie internetowej szukają oprócz oferty firmy danych o lokalizacji z załączoną mapą, liczą także na szybki kontakt online z przedstawicielem firmy (również poza standardowymi godzinami pracy).

Takie informacje w zupełności wystarczą, by klienci szybko zapoznali się z obszarem działania firmy i nawiązali z nią kontakt – dodaje ekspert.

72 proc. mikro i małych firm ma pocztę e-mail we własnej domenie. Odsetek korzystających z takiego rozwiązania rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. W przypadku jednoosobowych działalności co czwarty przedsiębiorca nie ma poczty firmowej. W przypadku firm zatrudniających do 10 osób konto we własnej domenie ma cztery na pięć przedsiębiorstw.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.