Newsy

Polska Agencja Kosmiczna jesienią zacznie działalność merytoryczną. Rocznie na projekty kosmiczne w kraju może trafiać 100 mln euro

2015-06-03  |  06:55

Nawet 100 mln euro rocznie będzie trafiać na projekty polskiego przemysłu kosmicznego. Działania te może pomóc koordynować formująca się właśnie Polska Agencja Kosmiczna, która od jesieni zacznie działalność merytoryczną. Najważniejsze by efektywnie wykorzystać dostępne środki oraz działać na rzecz sektora obronnego.

Mamy budżet 30 mln euro rocznie w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), a także około 10 mln euro od przyszłego roku w programach EUMETSAT-u, czyli agencji meteorologicznej, i całkiem spory udział w projektach europejskich, czyli około 40 mln euro. Razem to jest 80 mln euro. Do tego dochodzą środki krajowe z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Narodowego Centrum Nauki – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marek Banaszkiewicz, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. – W sumie mówimy o kwocie rzędu 100 mln euro rocznie.

Polska Agencja będzie m.in. dbać o to, by te fundusze, które jako państwo członkowskie Unii inwestujemy w Europejskiej Agencji Kosmicznej i w programach europejskich, wróciły do kraju i pozwoliły finansować kosmiczne badania polskich naukowców.

Drugim wyzwaniem jest działanie na rzecz obronności i bezpieczeństwa, bo to jest wymóg chwili. Cały sektor, współpracując, może przynieść wartość dodaną dla polskiej obronności, polskiego bezpieczeństwa i agencja to też ma na uwadze – deklaruje  prof. Marek Banaszkiewicz. – Trzeci to jest zaopatrywanie administracji w produkty i usługi, które są im potrzebne, a które są oparte na technikach satelitarnych i technologiach kosmicznych.

Polska stała się członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej pod koniec 2012 roku. Od tego czasu, jak oceniono w podsumowującym ten okres raporcie, wzrosła konkurencyjność polskiego przemysłu (zwłaszcza w sektorze usług opartych na wykorzystywaniu technik satelitarnych) oraz jego zaangażowanie w rozwój nowoczesnych technologii kosmicznych. To oznacza, że udział Polski w europejskich programach komicznych będzie rósł, szczególnie gdy Polska Agencja Kosmiczna zacznie działać w pełnym zakresie. Istniejąca od pół roku instytucja koncentruje się na razie na działaniach organizacyjnych.

Agencja w tym roku musi się do końca zorganizować – informuje prezes PAK. – Ma już siedzibę w Gdańsku, będzie miała oddziały w Warszawie i Rzeszowie. Trwa faza rekrutacji pierwszych pracowników. Pierwszym zadaniem jest rozpoczęcie działalności merytorycznej jesienią.

Polska Agencja Kosmiczna potrzebuje specjalistów. Szuka pracowników, którzy zajmą się jej sprawami kosmicznymi: inżynierów i naukowców, a także fachowców od kwestii bardziej przyziemnych, jak ekonomistów i prawników.

Budżet agencji [10 mln zł – red.] w tej chwili pozwala na 35, może 50 pracowników, to zależy od tego, jakie to będą stanowiska i jakie formy zatrudnienia – zaznacza Marek Banaszkiewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.