Mówi: | Katarzyna Kacperczyk |
Funkcja: | podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych |
Polska będzie intensyfikować współpracę z krajami Azji Południowo-Wschodniej. To rynek 600 mln konsumentów
Kraje wchodzące w skład ASEAN, czyli m.in. Filipiny, Indonezja, Tajlandia i Wietnam, to atrakcyjny rynek dla polskich firm, szczególnie z sektora energetycznego i okołogórniczego, IT i teleinformatycznego. Rząd zapowiada, że będzie dążył do intensyfikacji tych relacji i planuje w przyszłym roku misje gospodarcze do tych krajów.
– Przedsiębiorstwa polskie szukają nowych możliwości na rynkach pozaeuropejskich. Ta tendencja oraz szybki rozwój na tym kontynencie i silne działania integracyjne sprzyjają większemu zaangażowaniu polskich przedsiębiorstw m.in. na rynkach państw ASEAN-u, czyli Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
Region Azji Południowo-Wschodniej to ponad 600 mln potencjalnych konsumentów, którzy potrzebują towarów coraz lepszej jakości. Nawiązaniu głębszych stosunków handlowych może sprzyjać powstała pod koniec listopada 2015 roku ASEAN Community, czyli wspólnota gospodarcza krajów Azji Południowo-Wschodniej. Jej celem jest m.in. zharmonizowanie strategii gospodarczych oraz zwiększenie zakresu współpracy w ramach polityki finansowej i makrogospodarki. W praktyce oznacza to likwidację ograniczeń celnych, poprawienie systemu transakcji elektronicznych, ulepszenie infrastruktury transportowej oraz zwiększenie udziału sektora prywatnego w gospodarce.
– Na to, by przedsiębiorcy będą mogli korzystać z takich samych przywilejów jednolitego rynku ASEAN-u, z jakiego korzystają w UE, jeszcze trzeba poczekać. Aczkolwiek te procesy, które teraz się tam dzieją, są bardzo interesujące. Dlatego zachęcamy polskich przedsiębiorców, żeby interesowali się ugrupowaniem ASEAN – mówi Katarzyna Kacperczyk. – Perspektywicznych sektorów jest bardzo dużo: od infrastruktury po nowoczesne technologie, energetyka, górnictwo, przemysł wydobywczy, cały sektor okołogórniczy, ale też czyste technologie, czyli sektor IT i ICT.
Zdaniem resortu spraw zagranicznych ekspansja polskich przedsiębiorstw na rynki azjatyckie powinna być wspierana przez władze. Niezbędna jest przede wszystkim informacja, a więc promocja Polski w krajach ASEAN. Równie istotne jest stworzenie rodzimym przedsiębiorcom warunków do bezpośrednich kontaktów z delegacjami z państw azjatyckich.
– Takie wsparcie polskich inwestorów i przedsiębiorców na rynkach, szczególnie na rynkach pozaeuropejskich, jest szalenie ważne. Poza tym myślę, że trudno jest podjąć decyzje dotyczące eksportu, importu czy inwestycji, jeżeli nie ma się bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i rozeznania na danym rynku – mówi Katarzyna Kacperczyk.
Minister rozwoju Mateusz Morawiecki podczas szczytu Polska–ASEAN zapowiedział, że wesprze polski handel w Azji Południowo-Wschodniej. Minister chce, by Polska stała się w niedalekiej przyszłości łącznikiem gospodarczym między Unią Europejską a Azją Południowo-Wschodnią. Obecnie ASEAN to trzeci, po Stanach Zjednoczonych i Chinach, główny partner handlowy wspólnoty europejskiej. Minister Morawiecki zapowiedział też utworzenie kolejnej misji gospodarczej do krajów Azji Południowo-Wschodniej w 2016 roku.
Czytaj także
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-05-09: Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.