Newsy

Polska inwestuje w najnowocześniejsze technologie kosmiczne. Z efektów tych prac mogłaby korzystać administracja

2015-10-13  |  06:40
Mówi:Piotr Świerczyński
Funkcja:ekspert technologii kosmicznych
Firma:Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
  • MP4
  • Stworzenie Polskiej Agencji Kosmicznej nie tylko pozwoli zwiększyć udział polskich naukowców w badaniach przestrzeni okołoziemskiej, lecz także pozwoli polskim firmom na udział w unijnych programach badawczych. Zwiększy również dostępność technologii stworzonych przy okazji eksploracji kosmosu. Może wspierać nawet działania polskiej administracji

    Dzięki udziałowi Polski w pracach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) nastąpi transfer technologii kosmicznych do biznesu. To, co naukowcy tworzą w celu poznawania wszechświata, szybko staje się przydatne także na Ziemi. Wielu powstałych w ten sposób urządzeń używamy na co dzień, często nawet nie zdając sobie sprawy z ich pochodzenia.

    Z nowoczesnymi technologiami kosmicznymi spotykamy się, jadąc samochodem, pociągiem, lecąc samolotem czy nawet w precyzyjnym rolnictwie, co jest dużym ułatwieniem w produkcji rolnej i sadowniczej. Mamy z nimi do czynienia także w zarządzaniu kryzysowym – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Piotr Świerczyński, ekspert technologii kosmicznych w Krajowym Punkcie Kontaktowym Programów Badawczych UE.

    Jak podkreśla, transfer technologii kosmicznych do innych dziedzin gospodarki już dziś ma miejsce, ale dzięki zwiększeniu zaangażowania Polski i krajowych firm w działalność ESA będzie możliwy na szerszą skalę.

    To jest dobra perspektywa nie tylko dla naszych firm kosmicznych, lecz także dla firm z innych branż, które będą korzystały z tych usług i produktów. Co więcej, nowe produkty, dzięki danym, które wkrótce otrzymamy z dwóch flagowych programów: Galileo i Copernicus, będą się rozwijać i będą służyły nam obywatelom i społeczeństwu – podkreśla Świerczyński.

    Kosmiczne technologie mogą być przydatne w niemal każdej dziedzinie życia. Dzięki nim otrzymamy nie tylko nowocześniejsze urządzenia, lecz także możliwość sprawniejszego działania administracji.

    Administracja na poziomie regionalnym i lokalnym powinna zrozumieć, że te technologie są potrzebne, czy to w dziedzinie zarządzania kryzysowego, czy katastru, czy to w dziedzinie geodezji, kartografii itp. – wymienia Piotr Świerczyński. – Tutaj jest wiele do zrobienia. Myślę, że trzeba pokazać zarówno społeczeństwu, jak i naszej administracji, że dzięki tym technologiom możemy łatwiej pewne dane przetworzyć, przeanalizować, przedstawić i z tego korzystać.

    Polska płaci 30 mln zł rocznej składki na rzecz Europejskiej Agencji Kosmicznej. Mamy zagwarantowane, że znacząca część tej kwoty wróci do polskich firm w postaci kontraktów. Możliwości rozwoju biznesu kosmicznego są jednak dużo większe. Jak podkreślają eksperci, w ostatnim czasie wiele dzieje się w tym nieco zaniedbanym sektorze gospodarki.

    Polski rząd zdecydował o wejściu do Europejskiej Agencji Kosmicznej, powstaje Polska Agencja Kosmiczna i inwestujemy w najnowocześniejsze technologie na świecie. Myślę, że ten proces przyspieszy, nawet nie będziemy zdawali sobie sprawy z tego, jak szybko – ocenia ekspert technologii kosmicznych. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że powstaje Polska Agencja Kosmiczna, której zadaniem będzie również wpływanie na system legislacyjny, który spowoduje, że również nasza polska administracja będzie bardziej niż dotychczas korzystała z technologii kosmicznych czy satelitarnych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.