Mówi: | Halina Pupacz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Izba Paliw Płynnych |
Polska Izba Paliw Płynnych: Ceny paliw nie powinny już gwałtownie rosnąć. Zdrożeć może autogaz
Wzrostów cen na stacjach paliw raczej nie będzie – ocenia prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. Po okresie podwyżek ostatnio ceny zaczęły spadać. Za benzynę zapłacimy ok. 5,45-5,50 zł za litr, a za olej napędowy ok. 10 groszy mniej. Dalszych podwyżek na stacjach mogą za to spodziewać się kierowcy tankujący autogaz.
Po kilkudniowych wzrostach (między 13 a 25 czerwca) ceny paliw na stacjach się ustabilizowały.
– Przez ostatni miesiąc odnotowywaliśmy lekki wzrost cen zarówno oleju napędowego, jak i benzyny. Dzisiaj sytuacja się w miarę ustabilizowała i po 10-groszowym wzroście ceny zaczynają się lekko obniżać. Cieszymy się, że nie mamy do czynienia z trendem wzrostowym, a tylko z lekkim wahnięciem w górę cen, które już od kilku dni ma tendencję spadkową. Mamy nadzieję, że ta cena pozostanie na poziomie około 5,30 zł i nie będzie rosła – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Halina Pupacz, prezes PIPP.
Obecnie średnia cena benzyny 95 oscyluje między 5,45 a 5,50 zł za 1 litr, a olej napędowy jest o 10 gr tańszy.
Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych, od 1 do 16 lipca 2014 r. hurtowe ceny w polskich rafineriach spadły od 13 gr/l (w przypadku benzyny) do 15 gr/l (w przypadku oleju). Niekoniecznie wystarcza to jednak, by na stacje wróciły ceny sprzed ostatnich wzrostów. Średnia cena benzyny pozostaje na wyższym poziomie niż w czerwcu (o 4 gr/l).
Zdaniem Haliny Pupacz nie ma przesłanek ku temu, by prognozować zdecydowane wzrosty cen. Powodem do niepokoju może być jednak niestabilna sytuacja geopolityczna na Bliskim Wschodzie i Ukrainie.
– Sytuacje, których nie jesteśmy dziś w stanie przewidzieć, mogą wpłynąć na to, że pojawią się problemy w dostawie ropy. Jeśli rynek zacznie te załamania wykorzystywać do spekulacji, to istotnie możemy mieć do czynienia ze wzrostami cen – mówi Pupacz. – Jednak stabilizację dostaw zapewnia ustawa o obowiązkowych zapasach ropy i paliw.
Przepisy, które niedawno weszły w życie, m.in. zmniejszają po stronie spółek naftowych koszty utrzymania części zapasów.
Ceny na stacjach benzynowych różnią się znacznie w zależności od województwa. Olej napędowy 16 lipca najdroższy był w województwie pomorskim, a najtańszy – w śląskim. Na Górnym Śląsku najtańsza była także benzyna, a najdroższa – na Mazowszu.
Od początku miesiąca ceny LPG są w trendzie wzrostowym. Gaz podrożał średnio o ponad 10 groszy na litrze. Najtańszy autogaz można zatankować w Małopolsce (2,44 zł/l), a najdroższy na Mazowszu (2,64 zł/l).
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-22: Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne
- 2024-04-25: Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.