Newsy

Polska ma szansę stać się regionalnym liderem innowacyjnej przedsiębiorczości. Właśnie powstało nowe centrum współpracy dużych firm ze start-upami

2016-06-06  |  06:55
Mówi:Ajay Banga, prezes MasterCard

Aleksander Naganowski, dyrektor ds. Rozwoju Nowego Biznesu w polskim oddziale MasterCard

Funkcja:Tomasz Rudolf, założyciel D-RAFT

Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju

  • MP4
  • Zarówno rząd, jak i środowisko biznesowe w Polsce coraz bardziej doceniają rolę małych, nowoczesnych firm w zwiększaniu innowacyjności i konkurencyjności, tworzeniu nowych miejsc pracy i przyspieszaniu wzrostu gospodarczego. Właśnie ogłoszono powstanie w Warszawie nowego centrum wspierania rozwoju start-upów „The Heart Warsaw”, które ma łączyć innowacyjne młode firmy technologiczne z największymi korporacjami. Podczas ogłoszenia inicjatywy Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Rozwoju zapowiedziała rządowy program służący wspieraniu polskich start-upów.

    Jestem zwolennikiem teorii, że to innowacje napędzają postęp technologiczny, a nie odwrotnie. Innowacje są zaś efektem ludzkiej inteligencji i umiejętności. W „The Heart Warsaw” udało nam się je zgromadzić po to, by wykorzystywać technologię do tworzenia nowych produktów, które Polska może z dumą prezentować światu. Na tym polega idea tego miejsca – podkreśla Ajay Banga, prezes MasterCard.

    W niedawno otwartym warszawskim biurowcu Warsaw Spire firmy D-RAFT, MasterCard i Ghelamco ogłosiły powstanie „The Heart Warsaw”. Wartość inwestycji ma wynieść 9 mln zł w ciągu najbliższych 3 lat. Dzięki platformie korporacje – zarówno krajowe, jak i europejskie czy globalne – będą mogły nawiązać szerszą współpracę z innowacyjnymi start-upami. Duże firmy coraz częściej dostrzegają, że może ona być równie istotna, jak inwestycje we własne badania i rozwój. Na świecie taka forma współpracy jest często spotykana, w Polsce duże firmy dopiero otwierają się na start-upy.

    Zaczęliśmy od świadczenia usług headhunterskich dla korporacji, ale zamiast ludzi wyszukiwaliśmy im start-upy, które odpowiadały na ich potrzeby. Stworzyliśmy klub korporacji, które chciały się spotykać, wymieniać doświadczenia na temat tego, jak inwestować w start-upy. Społeczność rosła, udało nam się przekonać partnerów, żeby wzorem londyńskiego Level39 stworzyć taką przestrzeń w Europie Centralnej i Wschodniej. Powstała ona właśnie w Warszawie – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Rudolf, prezes D-RAFT.

    Jak wskazuje, na świecie taka forma współpracy została już dostrzeżona i doceniona przez największe korporacje. Również w Polsce firmy widzą w tym szansę dla własnego rozwoju. Modeli współpracy ze start-upami może być wiele – korporacje mogą występować w roli klienta, partnera biznesowego lub inwestora. W ten sposób zyskują dostęp do innowacyjnych rozwiązań, a start-upy – możliwość rozwoju i zaistnienia na rynku, a także ekspansji zagranicznej.

    Coraz więcej firm tworzy specjalne działy poświęcone współpracy ze start-upami, definiuje obszary, w których chce z nimi współpracować, a my te programy pomagamy realizować. Ta potrzeba będzie rosła, ponieważ gospodarka szybko się zmienia i potrzebuje innowacyjnych rozwiązań – przekonuje Rudolf.

    W „The Heart Warsaw” działy innowacji i zespoły projektowe korporacji będą mogły pracować nad nowymi rozwiązaniami we współpracy ze start-upami. Jeszcze w tym roku mają zostać uruchomione programy tematyczne związane z: branżą FinTech, sprzedażą wielokanałową, tzw. internetem rzeczy oraz tematyką inteligentnych miast.

    Polska jest liderem w zakresie usług finansowych. Przykładem może być ogromna popularność płatności zbliżeniowych. Polskie społeczeństwo jest coraz lepiej wykształcone, myśli nowocześnie i chce wdrażać nowe rzeczy. To między innymi dlatego jestem optymistą pod względem możliwości wykorzystania tego przedsięwzięcia przy tworzeniu innowacyjnych produktów z wykorzystaniem technologii, o których być może dziś nikt jeszcze nawet nie myśli – mówi prezes MasterCard.

    Małe innowacyjne przedsiębiorstwa przynoszą korzyści nie tylko korporacjom, lecz także całej gospodarce. W Polsce ich rola nie jest jednak w pełni doceniana. Obecnie w naszym kraju działa 2,4 tys. start-upów. Raport „Polskie start-upy 2015” wskazuje, że młode firmy najbardziej potrzebują kapitału, wyspecjalizowanych pracowników, sieci kontaktów biznesowych i zwiększenia zasobów wiedzy. Na te potrzeby odpowiada nowa platforma współpracy.

    W ramach „The Heart Warsaw” będą działały programy, które pozwolą na współpracę zarówno mniejszym firmom, jak i tym, które już swój biznes uruchomiły. Zależy nam na tym, żeby promować polskie firmy we współpracy z partnerami zagranicznymi i polskimi – podkreśla Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe.

    Docelowo połowę działających w „The Heart Warsaw” korporacji, funduszy inwestycyjnych i start-upów mają stanowić podmioty zagraniczne. W ten sposób projekt ma wspierać międzynarodową współpracę. Łącznie platforma ma wesprzeć 100 start-upów w pozyskaniu kontraktów z dużymi firmami.

    Firma, która chce wziąć udział w programie, powinna mieć zdefiniowany zespół i pierwsze kontrakty. Zakładamy też, że są to firmy, które zgromadziły już ok. 0,5 mln dolarów finansowania – wskazuje Naganowski.

    Inicjatywy start-upowe ma także wspierać rząd. W najbliższych tygodniach ma zostać przedstawiony systemowy pakiet wsparcia dla tego segmentu firm.

    Będzie to największy w tej części Europy program dla start-upów, dla nowych spółek technologicznych. Znajdą w nim przyjazne dla siebie ramy prawne i atrakcyjne zachęty finansowe do tego, aby poszerzać polską myśl technologiczną, pracować dla polskiej gospodarki, a także dla nowoczesnych technologii, które będą wykorzystywane na całym świecie – podkreśla Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

    Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Ochrona środowiska

    Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

    Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

    Prawo

    Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

    Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.