Newsy

Polska wciąż trzy razy więcej importuje z Rosji niż eksportuje. Teraz ma się to zmienić

2012-12-27  |  06:20
Mówi:Ewa Fischer
Funkcja:Ekspert
Firma:Ośrodek Studiów Wschodnich
  • MP4

    Chociaż wymiana handlowa między Polską a Rosją rośnie, to w tym roku będzie mniej więcej na poziomie z 2008 roku. W dodatku przeważającą jej część stanowi import z Rosji. – Potencjał Polski w relacjach handlowych z Rosją jest znacznie większy – ocenia Ewa Fischer, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich. Polskim eksporterom powinno pomóc członkostwo Rosji w Światowej Organizacji Handlu. Na razie efektów raczej nie widać, głównie ze względu na okresy przejściowe, jakie Rosja wywalczyła podczas negocjacji z WTO.

    Do niedawna Polska była czwartym partnerem handlowym Rosji w Unii Europejskiej. W ubiegłym roku spadliśmy na piąte miejsce. Wartość wymiany handlowej na linii Warszawa – Moskwa sięgnęła 34 mld dolarów. Przeważającą część stanowił import, szacowany na 25,5 mld dolarów. Zaważyły na tym m.in. wysokie ceny sprowadzanych ze Wschodu surowców naturalnych, głównie gazu i ropy naftowej. W tym samym czasie Polska wyeksportowała do Rosji towary za łączną kwotę 8,5 mld dol. Nasz potencjał jest znacznie wyższy – ocenia ekspertka Ośrodka Studiów Wschodnich dodając, że trzeba zrobić wszystko, by poprawić niekorzystny bilans handlowy z Rosją.

     – W stosunku do naszego potencjału i potrzeb rosyjskiego rynku możemy zrobić dużo więcej. Na to potrzeba nie tylko wysiłku samych przedsiębiorców, bo jest ogromne zainteresowanie, szczególnie teraz, kiedy popyt w krajach UE spada, ale również różnych instrumentów wsparcia polskich przedsiębiorców w wejściu na rynek rosyjski, który jest rynkiem ciekawym i perspektywicznym, ale bardzo trudnym – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Ewa Fischer.

    Należy wykorzystać fakt, że w sierpniu br. po 18 latach negocjacji Rosja przystąpiła do Światowej Organizacji Handlu (WTO), stając się jej 156 członkiem. Zgodnie z wynegocjowanym porozumieniem Rosja obniży cła importowe na produkty rolne i na towary przemysłowe, ograniczy cła na eksport i otworzy swój rynek dla zagranicznych usługodawców i producentów, na czym może skorzystać również Polska. I to pomimo, że Rosja zapewniła sobie możliwość subsydiowania rolnictwa i czasowego utrzymania kontyngentów na dostawy mięsa.

     – Przystąpienie Rosji do WTO pomoże nam. Na pewno wpłynie na aktywizację polskiego eksportu. Dotyczy to branży rolno-spożywczej, ale także towarów codziennego użytku. Jest wiele branż, które się ładnie rozwijają. W branży samochodowej, elementy samochodowe, kosmetyka samochodowa, bardzo ładnie idą produkty dla dzieci, wózki, siedzenia samochodowe i wiele innych. Jest jeszcze wiele nisz, a które mogli byśmy wejść  wymienia Ewa Fischer.

    Dużą rolę do odegrania wciąż mają przemysł elektromaszynowy i chemiczny. Udział produktów należących do tego sektora w łącznej wartości eksportu na Wschód w ubiegłym roku sięgnął 60 proc. Szansa zaistnienia w Rosji otwiera się też przed producentami akcesoriów samochodowych, tym bardziej, że sprzedaje się tam rocznie około 3 mln pojazdów.

    Nie tylko partnerzy handlowi Rosji liczą na korzyści, związane z jej przystąpieniem do Światowej Organizacji Handlu. Także i Moskwa oczekuje, że będzie miało to swój pozytywny skutek.

     – W Rosji potrzeba wszystkiego, rozbudowy każdej w zasadzie gałęzi przemysłu, również turystyki – mówi ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.

    Dlatego Rosjanie liczą na nowe zagraniczne inwestycje. Stąd wysokie nakłady finansowe, ponoszone przez Moskwę po to, by przekonać do siebie potencjalnych inwestorów. Powstały specjalne strefy ekonomiczne, które mają zachęcić zagranicznych partnerów do uruchomienia produkcji. Choć jak na razie wydatki na ten cel przewyższają korzyści. Dziś zagraniczne inwestycje w 80 proc. skupione są w sektorze naftowo-gazowym. Co więcej, kolejny rok z rzędu obserwuje się odpływ kapitału zagranicznego z Rosji.

    Jak podkreśla Ewa Fischer, w związku z obniżką ceł Rosja obawia się konkurencji producentów z krajów wysoko uprzemysłowionych, którzy wprowadzą na rynek rosyjski lepsze produkty. Prognozuje, że problemy mogą mieć rosyjskie zakłady, często niekonkurencyjne, np. przemysłu tekstylnego, farmaceutycznego, chemicznego czy AGD.

     – W wyrażeniu wartościowym założyli, że import będzie rósł, aczkolwiek będą starali się podjąć działania, które będą miały na celu skierowanie popytu wewnętrznego na towary krajowe, a nie pochodzące z importu. Jednak przekonanie do tego społeczeństwa rosyjskiego nie tak bardzo uświadomionego ekonomicznie i  na takiej przestrzeni będzie trudne podkreśla Ewa Fischer.

    Dodaje, że pierwszej wstępnej oceny skutków wstąpienia Rosji do WTO będzie można dokonać najwcześniej po roku członkostwa. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.