Newsy

Polska wnioskuje o natychmiastowe wprowadzenie dopłat do eksportu mleka

2012-05-24  |  06:55
Mówi:Andrzej Butra
Funkcja:Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

     - Wszystkie symptomy wskazują na to, że na rynku mleka może się powtórzyć kryzys sprzed kilku lat - ocenia Ministerstwo Rolnictwa. Dlatego Polska zabiega w Komisji Europejskiej o wprowadzenie refundacji wywozowych mleka poza granice UE. To, zdaniem resortu, pomogłoby uratować unijny rynek przed dramatycznymi spadkami cen.

    Polska propozycja padła już na forum unijnym, podczas Rady Ministrów Rolnictwa 26 kwietnia w Luksemburgu.

     - Podnieśliśmy problem instrumentów wspomagania branży mleczarskiej. Oprócz tych, które są w tej chwili uruchomione, czyli dopłat do przechowywania masła i odtłuszczonego mleka w proszku, zwracamy się z prośbą o ten najważniejszy instrument, czyli o dopłaty do eksportu poza granice UE, tzw. refundacje wywozowe - mówi Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Gwałtowny spadek cen produktów mlecznych nastąpił w 2008 roku, dlatego Komisja Europejska od 1 stycznia 2009 roku wprowadziła dopłaty do eksportu poza granice UE tak, by produkty te mogły konkurować ze światową produkcją. Wprowadzenie instrumentu przyniosło efekty. Pod koniec 2009 roku branża mleczarska powoli zaczęła wychodzić z kryzysu.

    Dlatego właśnie Polska domaga się natychmiastowego uruchomienia dopłat wywozowych. 

     - Komisarz Ciolos powiedział, że sytuacja jest badana, kontrolowana, ale na razie nie widzą takiego zagrożenia. KE przedstawiła taki punkt widzenia, że teraz po prostu przypada szczyt produkcji mleka ze względu na naturalny cykl produkcyjny i te spadki, według KE, są sezonowe. Polska się z tym kategorycznie nie zgadza -twierdzi Andrzej Butra.

    W I kwartale roku ceny produktów mlecznych spadły o ok. 1/3. Jeśli tendencja spadkowa się utrzyma, ceny skupu mleka spadną, co znacząco może pogorszyć sytuację rolników. Co więcej, spada zainteresowanie unijnymi produktami na rynkach trzecich, więc w magazynach zalega coraz więcej różnych rodzajów produktów mlecznych. I choć na tle innych krajów UE sytuacja w branży w Polsce wygląda jeszcze całkiem nieźle, to resort rolnictwa woli dmuchać na zimne.

     - Wszystkie symptomy wskazują na to, że może powtórzyć się sytuacja sprzed kilku lat na rynku mleka.
    Bronimy się jeszcze dość skutecznie. U nas spadki nie są tak dramatyczne i tak silnie odczuwalnie. Jednak przewidując, staramy się temu zapobiegać już w zarodku
    - podkreśla Andrzej Butra.

    Propozycja Polski na forum UE nie znalazła poparcia większości państw, ale Ministerstwo Rolnictwa nie zamierza na tym poprzestać.

     - Jaka będzie reakcja, zobaczymy na najbliższej Radzie Ministrów państw UE - dodaje wiceminister.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.