Newsy

Polska wzbogaciła się o milion nowych drzew. Posadzono je w ramach 9. edycji programu „Po stronie natury”

2017-06-29  |  06:50
Mówi:Fabrizio Gavelli, prezes zarządu Żywiec Zdrój

Inga Songin, dyrektor ds. marketingu Żywiec Zdrój

  • MP4
  • Tegoroczna edycja programu „Po stronie natury” zakończyła się posadzeniem ponad miliona nowych drzew. Dotychczasowy bilans tej ogólnopolskiej akcji to 6 mln posadzonych drzew i ponad 1000 km odnowionych szlaków górskich. Organizator „Po stronie natury”, marka Żywiec Zdrój, wraz z partnerami, sadzi drzewa, aby chronić zasoby wody pitnej w Polsce i prowadzi działania edukacyjne zachęcające Polaków do ekologicznego stylu życia. Ambasadorką programu już po raz drugi jest Martyna Wojciechowska.

    Drzewa pełnią niezwykle istotną rolę w ekosystemie. Neutralizują zanieczyszczenia atmosferyczne, redukują ilość gazów cieplarnianych, zwiększają wilgotność powietrza, normują temperaturę otoczenia. Pełnią poza tym ogromną rolę w ochronie zasobów wody pitnej – zwiększają infiltrację wody do ziemi oraz oczyszczają wody gruntowe.

    – Dla Żywiec Zdrój bardzo ważne jest to, że woda pochodzi z natury. Dlatego czujemy się zobowiązani do troski o przyrodę. Sadzimy drzewa, ponieważ to najlepszy sposób na ochronę zasobów wody pitnej w Polsce. Ochrona tych zasobów jest ważna, ponieważ są one cennym elementem dla przyszłości naszego kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Fabrizio Gavelli, prezes zarządu Żywiec Zdrój.

    Dotychczas w ramach programu „Po stronie natury” posadzono 6 mln drzew – obsadzonych zostało w sumie ponad 900 ha powierzchni. Do akcji mógł się przyłączyć każdy mieszkaniec kraju. Wystarczyło wpisać kod spod etykiety wody Żywiec Zdrój i zadedykować drzewo bliskiej osobie.

    – 6 mln to bardzo dużo, ale to kropla w morzu potrzeb. Potrzebujemy sadzić dużo więcej drzew w Polsce, bo drzewa są potrzebne dla świeżego powietrza, naszego zdrowia, byśmy mieli wystarczające zasoby czystej wody w naturze – mówi Inga Songin, dyrektor marketingu i PR Żywiec Zdrój.

    Ambasadorką programu „Po stronie natury” po raz drugi  została Martyna Wojciechowska. Dziennikarka podkreśla, że jest to bardzo pożyteczna akcja, która angażuje ludzi do działań na rzecz środowiska naturalnego. Twierdzi, że nie ma nic lepszego od wykorzystywania rozpoznawalności do właściwych celów, a dla niej celem takim jest mówienie o ekologii i edukowanie Polaków w zakresie ochrony przyrody. Ambasadorka programu przypomina, że zdrowie przyszłych pokoleń zależy od tego, jak obecne generacje zadbają o naturę.

    Sadzenie drzew to tylko jeden z elementów programu „Po stronie natury”. W ramach akcji odnawiane są także szlaki turystyczne – dotychczas zrewitalizowano ponad tysiąc kilometrów szlaków, na których zamontowano m.in. drogowskazy, tablice z mapami oraz tablice edukacyjno-informacyjne. Ponadto 150 tyś. dzieci zostało ambasadorami akcji „Listy dla Ziemi”. Innym elementem programu „Po stronie natury” jest konkurs grantowy „Inicjatywy Społeczne PSN”, w ramach którego przyznawane są granty na realizację najbardziej kreatywnych rozwiązań problemów ekologicznych. Do tej pory dzięki grantom zrealizowane zostały m.in. takie działania jak budowa ścieżek edukacyjnych, parków i przyszkolnych ogrodów dendrologicznych.

    Finał tegorocznej edycji programu „Po stronie natury” odbył się 11 czerwca w Warszawie. Uczestnicy imprezy mogli wymienić plastikowe butelki na sadzonki drzew, wziąć udział w edukacyjnych grach i zabawach oraz warsztatach ze znakowania szlaków turystycznych, a także skorzystać z konsultacji dietetycznych. Partnerami programu są Lasy Państwowe, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze oraz Fundacja Ekologiczna „Arka”. Wciąż można głosować na wybrane inicjatywy proekologiczne w konkursie grantowym. Głosowanie trwa do 30 czerwca, lista finałowych projektów dostępna jest na stronie postronienatury.pl

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.