Newsy

Polska kolej nadrabia zaległości w nowoczesnych systemach zarządzania ruchem. Będzie bezpieczniej i szybciej

2014-08-20  |  06:35
Mówi:Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe, CH2M Hill Polska
Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M Hill Polska
  • MP4
  • Aktualizacja 11:34

    Polska kolej nadrabia zaległości w dziedzinie nowoczesnych systemów zwiększających poziom bezpieczeństwa. Ten obszar, a nie tylko modernizacja samych torów, wymaga pilnych inwestycji. Brakuje m.in. europejskiego systemu zarządzania ruchem ERTMS, który poprawi bezpieczeństwo, szybkość przejazdu oraz ułatwi prowadzenie przewozów międzynarodowych. Wśród celów inwestycyjnych jest też rozbudowa portów morskich oraz poprawa dostępu kolejowego do nich.

    W infrastrukturze IT na kolei są szczególne zapóźnienia. Jeżeli odniesiemy je do innych kolei europejskich, to mamy dużo do nadrobienia – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Celiński, dyrektor działu transportu w CH2M HILL Polska. ‒ W tej chwili inwestycje głównie polegają na poprawie stanu infrastruktury, ale też na inwestowaniu w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, takie jak Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS).

    Celiński podkreśla, że dla kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce najważniejsze jest skrócenie czasu przejazdu, a dla przewoźników towarowych – zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, regularność połączeń, a także zwiększenie średniej prędkości. Jednak poza modernizacją samych torów, niezwykle ważne są też systemy, które usprawniają ruch i poprawiają jego bezpieczeństwo.

    CH2M HILL jest partnerem PKP przy pilotażowym wdrożeniu systemu ERTMS poziomu drugiego na 84-kilometrowym odcinku od Legnicy do granicy z Niemcami. Umowa na projekt warty ponad 140 mln zł została podpisana w 2012 r. Po instalacji ERTMS-2 w odpowiednio wyposażonych lokomotywach maszyniści otrzymają informacje o dopuszczalnej prędkości i zajętości torów. Dzięki temu, że system jest europejski, jego rozpowszechnienie ułatwi prowadzenie połączeń międzynarodowych, bo maszyniści nie będą już musieli zdawać egzaminu ze znajomości sygnalizacji w innych krajach.

    Systemy te będą wdrażane na Centralnej Magistrali Kolejowej, na linii Warszawa – Gdynia i sukcesywnie wprowadzane na innych liniach. Myślę, że to będzie z dużym pożytkiem dla pasażerów, dlatego że błędy maszynisty będą natychmiast eliminowane przez automatyczne systemy prowadzenia pociągu – zapowiada Celiński.

    System ERTMS-2 wraz z wchodzącymi w jego skład systemami ETCS (przekazuje maszyniście informacje z urządzeń na torach m.in. o zezwoleniu na jazdę) oraz GSM-R (dwukierunkowa metoda transmisji danych) ma być zainstalowany do końca 2015r. m.in. na odcinku z Legnicy do Opola oraz Warszawa-Łódź Widzew.

    CH2M HILL pracuje także nad poprawą infrastruktury związanej z polskimi portami. Spółka jest inżynierem kontraktu w projekcie przy budowie drugiego nabrzeża w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Wartość tej inwestycji to 250 mln euro. Celiński dodaje, że CH2M HILL realizuje również projekty poprawy dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, jest także projektantem przy przebudowie połączenia kolejowego do gdańskiego Portu Północnego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.