Newsy

Polskie dzieci mają coraz większy problem z nadwagą i otyłością. W walce z problemem potrzebna jest pomoc szkół i wsparcie finansowe

2017-10-20  |  06:40
Mówi:Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii

Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu New Balance

Anna Ziobroń, dyrektor ds. marketingu i komunikacji, Grupa Energa

Funkcja:Krzysztof Ignaczak, siatkarz, ambasador Drużyny Energii
  • MP4
  • Według statystyk Instytutu Matki i Dziecka już co trzecie polskie dziecko zmaga się z nadwagą lub otyłością. Sukcesy polskich sportowców pomagają wypromować sport, aktywność i zdrowe odżywianie wśród młodzieży, ale potrzebne jest również zaangażowanie szkół, rodziców i wsparcie finansowe – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Akcja Drużyna Energii, która wystartowała w tym tygodniu, ma na celu dotrzeć do szkół z całej Polski i zachęcić młodzież do ruchu w zupełnie niestandardowy sposób, tzn. dzięki mediom społecznościowym.

    – Dzieci potrzebują idoli, potrzebują wyników. Te wyniki zawdzięczamy polskiej reprezentacji, osiągnięciom Roberta Lewandowskiego. Jeśli teraz spytamy młodego chłopaka spotkanego na boisku, kim chce być w przyszłości, to z całą pewnością odpowie, że chce być właśnie taki jak Robert Lewandowski – on wpływa na to, co dzieciaki robią, co ćwiczą, i na to, że zapisują się do szkółek piłkarskich czy biorą udział w sportowych projektach – mówi Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich i ambasador Drużyny Energii.

    Drużyna Energii to ogólnopolski program sportowo-edukacyjny skierowany do uczniów klas VI–VII szkoły podstawowej, którego partnerami są Grupa Energa i New Balance. Główny cel to przekonanie młodzieży do większej aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych. Według tegorocznych danych, opracowanych przez WHO oraz Instytut Matki i Dziecka, ponad 31,2 proc. ośmiolatków w Polsce ma zbyt dużą masę ciała. W tej grupie 18,5 proc. zmaga się z nadwagą, a 12,7 proc. – z nadwagą.

    – Obecnie sytuacja wygląda nieciekawie. Jesteśmy krajem, który prowadzi w rankingach tej niechlubnej klasyfikacji, i mamy nadzieję, że ten program – oraz inne, które aktywizują polską młodzież, niedługo odwrócą ten trend. Odciągnięcie dzieciaków od komputera i wyciągnięcie ich na dwór może faktycznie przyczynić się do tego, że kondycja młodzieży się poprawi. Ważne jest dla nas partnerstwo z Instytutem Matki i Dziecka, żebyśmy mogli przekazywać młodzieży merytoryczne treści związane z tym, jak się odżywiać, w sposób, który jest dla nich zrozumiały i ciekawy do wdrożenia – mówi Robert Leszczyński, dyrektor do spraw marketingu New Balance.

    Pierwsza edycja akcji to zajęcia z piłki nożnej i siatkówki. Sto szkół, które wypełnią formularz na stronie internetowej (www.druzynaenergii.pl) oraz nagrają 120-sekundowe wideo zgłoszeniowe, dołączy do Drużyny Energii i przez kolejnych siedem miesięcy będzie podejmować sportowe wyzwania. Zgłaszać się można do 13 listopada. Trzem najlepszym szkołom organizatorzy ufundują wyposażenie sal gimnastycznych. Natomiast szkoła, która będzie najbardziej aktywna i zaangażowana w projekt, zostanie organizatorem turnieju sportowego, który poprowadzą Krzysztof Golonka, Bartosz Ignacik, Marek Citko i Krzysztof Ignaczak – ambasadorzy akcji Drużyna Energii.

    – Wykorzystujemy nowe narzędzia do komunikacji z młodzieżą i wytrych, jakim jest YouTube, social media oraz nasi ambasadorzy, którzy mają gigantyczne zasięgi i są ubóstwiani w internecie przez młodzież. Poprzez ten kanał chcemy zaprosić dzieciaki do tego, aby ruszyły się i same wykonywały to, co wcześniej zobaczyły na ekranie w wykonaniu ambasadorów – mówi Robert Leszczyński.

    Anna Ziobroń, dyrektor marketingu i komunikacji Grupy Energa, wskazuje, że akcja jest skierowana do młodzieży, która chce aktywnie spędzać czas i ma na to pomysł. Została skonstruowana tak, żeby zaangażować lokalne społeczności, stworzyć młodym ludziom pole do wykazania się kreatywnością.

    – Chcielibyśmy zaktywizować lokalne społeczności, aby ten projekt był projektem ogólnopolskim, aby zgłosiły się wszystkie szkoły z całej Polski, również z małych ośrodków. Program Drużyna Energii powstał kiedyś na jednym ze spotkań, gdy przeglądaliśmy wnioski sponsoringowe, których wpływa do nas bardzo dużo. Jest bardzo duża potrzeba finansowego wsparcia lokalnych, małych szkół oraz lokalnych drużyn sportowych. Mamy świadomość, że małe szkoły i małe kluby sportowe nie mają środków do tego, aby przeżyć. Dzięki tej akcji mamy szansę do nich dotrzeć, zaangażować dzieciaki, dostarczyć im sprzęt sportowy, dzięki czemu będą w stanie rozwinąć swoje możliwości i być może spełnić swoje marzenia – mówi Anna Ziobroń z Grupy Energa.

    Krzysztof Ignaczak, siatkarz i ambasador Drużyny Energii, zauważa, że przy takich projektach dużą rolę odgrywa wsparcie rodziców, którzy zachęcają dzieci do uprawiania sportu, a niejednokrotnie – sami stanowią dla nich wzorzec.

    Trzeba po prostu spędzać z dzieckiem dużo czasu i próbować wciągnąć je w różne dyscypliny sportu. Rodzice odgrywają bardzo ważną rolę, bo dzieci czerpią z nas wzorce, podpatrują nas w każdym momencie naszego życia. Być może nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale jesteśmy olbrzymimi autorytetami dla swoich dzieci, więc jeżeli będziemy w stanie pokazać im jakąkolwiek formę ruchu, to damy bardzo dobry przykład naszym dzieciom – mówi Krzysztof Ignaczak. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

    – W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

    Finanse

    Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

    Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

    Transport

    Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

    W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.