Newsy

Polskie linie lotnicze i lotniska dobrze postrzegane pod względem punktualności. Kuleje obsługa pasażerów i rozpatrywanie reklamacji

2017-06-26  |  06:35

Polskie linie lotnicze doceniane są za punktualność, mają jednak pole do poprawy pod względem jakości obsługi i procesowania odszkodowań – wynika z rankingu Airhelp. Wśród najpopularniejszych w Polsce linii, najlepiej wypadł LOT, przede wszystkim ze względu na ocenę procesu rozpatrywania reklamacji pasażerów. Wysoko w rankingu plasuje się też warszawskie lotnisko Okęcie. Pasażerowie doceniają punktualność, pod względem jakości i obsługi polskie lotniska mogą jednak czerpać przykład z azjatyckich portów lotniczych.

– W aktualnym rankingu AirHelp Score na podium znalazła się linia Singapore Airlines, na drugim miejscu Etihad Airways i na trzecim Qatar Airways. LOT znalazł się na 41. miejscu rankingu z bardzo dobrą punktacją otrzymaną w kategorii punktualności oraz zdecydowanie lepszą niż tanie linie lotnicze punktacją za procesowanie wniosków o odszkodowania – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Start-up Airhelp.com już szósty raz przygotował ranking linii lotniczych. Pod uwagę wziął punktualność, jakość obsługi oraz realizację odszkodowań. Zdecydowanie najbardziej przyjazne pasażerom okazały się azjatyckie linie: Singapore Airlines (8,73 pkt), Etihad Airways (8,48 pkt) i Qatar Airways (8,46 pkt). Wysoko ocenione zostały też inne linie latające do Polski, m.in. Austrian Airlines (4. miejsce w rankingu), British Airways (7.), Aer Lingus ( 9.), KLM (11.), Air France (12.) i Emirates (15.). Wśród najpopularniejszych wśród Polaków linii, najwyżej znalazł się LOT, przed tanimi liniami Wizz Air (49. miejsce). Za daleką pozycję linii Ryanair (83.) odpowiada przede wszystkim mało sprawnie rozpatrywana reklamacja.

– LOT mógłby skupić się na poprawie jakości usług, ponieważ w punktacji polskie linie zostały ocenione na 6/10. Można pomyśleć o udogodnieniach dla pasażerów podczas lotu i pracować nad kryterium procesowania odszkodowań. To są kryteria, w których cały czas linie lotnicze i również LOT mogą się doskonalić. Zauważamy już od kilku edycji rankingu, że linie azjatyckie czy z krajów Bliskiego Wschodu wysuwają się na czołówkę pod względem jakości obsługi klienta, uzyskując maksymalną ilość punktów. Linie europejskie mają wzór, do którego mogłyby próbować dążyć – ocenia Gębska.

Także w rankingach portów lotniczych bezkonkurencyjne okazało się to, położone w Azji – lotnisko Singapore Changi okazało się bezkonkurencyjne w kategorii jakości i obsługi podróżnych oraz punktualności. Maksymalną liczbę punktów uzyskały też lotniska w Monachium i Hong Kongu.

– Lotnisko w Singapurze jest atrakcją turystyczną samą w sobie, ponieważ pasażerowie mogą wypoczywać w basenach, pójść do kina czy podziwiać ogrody botaniczne na dachu lotniska. Jeżeli podróżujemy pomiędzy wieloma terminalami mamy do dyspozycji bezpłatną kolejkę, więc lotnisko nie tylko pod względem architektonicznym jest urzekające i robi wrażenie. Także jakość obsługi i udogodnienia dla pasażerów są najwyższej jakości, dlatego lotnisko otrzymało 10/10 punktów – przekonuje ekspertka AirHelp.

Na wysokim, 25. miejscu, znalazło się warszawskie Okęcie. Polski port lotniczy. Dobra pozycja to przede wszystkim wynik punktualności. Wskaźnik 8,42 pkt to więcej, niż uzyskały lotniska w Monachium i Hong Kongu, które ogółem znalazły się na podium.

– Jeżeli o jakość jest to jednak 6/10, tu również jest pole do popisu i dalszych udoskonaleń. Również sentyment pasażerów przebywających na lotnisku był bardzo wysoki, pasażerowie podróżujący z tego lotniska są zadowoleni – wskazuje Gębska.

Średnio na Okęciu odbywają się 352 starty i lądowania dziennie, na najbardziej ruchliwym na świecie lotnisku Atlanta Hartsfield-jackson Intl – blisko 2,3 tys. W 2016 roku warszawskie lotniska obsłużyły ponad 15,5 mln pasażerów. Choć ok. 85 tys. z nich mogłoby ubiegać się o odszkodowania ze względu na opóźnione lub odwołane rejsy, większość narzeka na jakość obsługi (6 na 10 pkt).

– Lotniska mogą zwiększać ofertę udogodnień, pionierem może być lotnisko w Singapurze gdzie portfolio udogodnień dla pasażerów jest naprawdę duże, więc jeśli podróżujemy z przesiadką albo czeka nas noc na lotnisku, to standard obowiązujący na lotnisku jest naprawdę ważny. Wiele polskich i europejskich lotnisk może brać lotniska azjatyckie, jako przykład i czerpać inspirację – mówi Natalia Gębska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.