Newsy

Ponownie 100 tys. zł od Biedronki dla autora najlepszego tekstu dla dzieci. Książka laureatek I edycji konkursu „Piórko” sprzedała się w 30 tys. egzemplarzy

2016-02-19  |  06:30
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska

dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy

  • MP4
  • Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, chce promować czytelnictwo wśród najmłodszych. W drugiej edycji konkursu dla debiutujących twórców „Piórko 2016” ponownie nagrodzi autora najlepszego tekstu dla dzieci i osobę, która ten tekst zilustruje. Książka „Szary domek” autorstwa laureatki pierwszej edycji konkursu sprzedała się w nakładzie ponad 30 tys. egzemplarzy, a w maju ponownie trafi na sklepowe półki.

    Konkurs literacki to nasz pomysł na dotarcie z ideą czytelnictwa do dużej grupy Polaków. Podczas pierwszej edycji udało nam się osiągnąć ten cel – zetknęło się z nią 20 mln Polaków, więc jest to naprawdę dobry wynik – mówi agencji Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska.

    Konkurs „Piórko 2015” cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Wpłynęło ponad 4 tys. tekstów i ponad 1 tys. prac graficznych.

    Zachęciliśmy do kreatywnego działania ponad 5 tys. osób w Polsce. Poruszyliśmy różne środowiska, zaczęli się w to przedsięwzięcie włączać różni eksperci, wybitne postaci. Bardzo cieszymy się, że konkurs odbił się szerokim echem – podkreśla Jaworska-Rutkowska. – Dlatego firma Jeronimo Martins zdecydowała się na II edycję konkursu „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”.

    Książka, która została wybrana w pierwszej edycji konkursu, w ciągu zaledwie dwóch tygodni sprzedała się w nakładzie ponad 30 tys. egzemplarzy. Jak na książkę dla dzieci jest to bardzo dobry wynik.

    Na prośbę czytelników i odbiorców książka jeszcze raz trafi na sklepowe półki, najprawdopodobniej 16 maja. Będziemy się starali, żeby tak samo przebiegało to podczas kolejnych edycji, czyli żeby dwa razy w roku możliwość i dostępność książki konkursowej była większa – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

    Druga edycja konkursu ruszyła pod hasłem „Przenieś dzieci do świata swojej opowieści”. Zgłaszane teksty powinny mieścić się w przedziale 20–60 tys. znaków i być kierowane do dzieci w wieku 4–10 lat. Zadaniem rysowników będzie przygotowanie projektu okładki i zestawu ilustracji do zwycięskiego tekstu.

    Nagrodą dla najlepszego autora i ilustratora jest po 100 tys. zł i wydanie książki. Zgodnie z planem w listopadzie pojawi się ona w sklepach Biedronka.

    Przez konkurs literacki sieć chce zachęcać najmłodszych do czytania. Jak podkreślają eksperci, książki mają ogromne wpływ na rozwoju dziecka.

    W świecie multimediów książka jest niezastąpiona, bo pobudza wyobraźnię. W trakcie czytania zachodzi zarówno proces wizualizacji, czyli dziecko stykające się z tekstem spontanicznie tworzy w swojej psychice obrazy, które ten tekst ilustrują, jak i – z czego sobie znacznie rzadziej zdajemy sprawę – proces werbalizacji, wyobrażania sobie i tworzenia określeń słownych do obrazowanych treści. Zatem dziecko, które ma do czynienia z szeregiem rysunków tworzy do nich własną warstwę słowną – mówi dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.

    Jak podkreśla przedstawicielka JMP, konkurs „Piórko 2016” to również szansa na wsparcie początkujących twórców. Mogą wziąć w nim udział tylko amatorzy, czyli twórcy, którzy nigdy jeszcze nie publikowali ani tekstów, ani ilustracji. Nie jest jednak jedynym projektem sieci ukierunkowanym na wsparcie utalentowanych osób.

    Mamy też inne projekty wspierające młodych twórców, ponieważ współpracujemy np. z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi im. Strzemińskiego. To jest współpraca polegająca na pobudzeniu do kreatywności młodych twórców, którzy przygotowują konkretne projekty do sprzedaży w sklepach Biedronka. A więc jest to zetknięcie młodej sztuki z tym, czego oczekuje klient i z tym, czego oczekuje komercyjny handel – wyjaśnia Anetta Jaworska-Rutkowska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.