Newsy

Porr Polska Infrastructure wejdzie w nowe segmenty budownictwa i na nowe rynki. W polu zainteresowań Szwecja, Niemcy i Austria

2015-08-20  |  06:50
Mówi:Karl-Heinz Strauss, prezes i dyrektor zarządzający Porr AG

Piotr Kledzik, prezes zarządu Porr Polska Infrastructure

  • MP4
  • Spółka Porr Polska Infrastructure, dawna Bilfinger Infrastructure, po zmianie właściciela chce rozwijać się w nowych segmentach rynku budowlanego. Jest zainteresowana inwestycjami w infrastrukturę kolejową. Dzięki współpracy z koncernem Porr spółka liczy na nowe kontrakty w Norwegii, ale rozgląda się również za nowymi rynkami. Nie wyklucza też wejścia do Czech, Niemiec i Austrii.

    Polska to trzeci największy rynek w naszym portfolio. Wierzymy w niego bardzo mocno. Jesteśmy przekonani, że dzięki naszym polskim spółkom będziemy w ciągu pięciu kolejnych lat silnie się na nim rozwijać – mówi Karl-Heinz Strauss, prezes i dyrektor zarządzający koncernu Porr AG.

    W czerwcu br. spółki Porr AG i Bilfinger SE podpisały umowę dotycząca kupna Bilfinger Infrastructure SA. Oficjalne przejęcie miało miejsce 14 sierpnia, po uzyskaniu zgody UOKiK. Cena zakupu wyniosła 21,5 mln euro.

    Przejęcie przez nowego właściciela to dla nas ogromna szansa. Porr podkreśla, że chce być koncernem budowlanym, a nasza działalność pasuje w stu procentach do jego portfolio. W przyszłości zamierza także na bazie naszej spółki realizować ambitne projekty infrastrukturalne w Polsce i na innych rynkach – mówi Piotr Kledzik, prezes Porr Polska Infrastructure.

    Dotychczas koncern był obecny w Polsce przez spółkę Porr Polska – w niedalekiej przyszłości jako Porr Polska Construction, która działa w segmencie budownictwa kubaturowego i kolejowego. Przejęcie Bilfinger Infrastructure pozwoli koncernowi zaistnieć również w budownictwie inżynieryjnym, energetycznym, drogowym i mostowym.

    Realizujemy niezmiernie ambitny plan na ten i przyszły rok. Zamierzamy pozyskać nowe projekty, zarówno na polskim rynku infrastrukturalnym,  jak i na rynku municypalnym i centralnym – zapowiada Kledzik. – Będziemy wraz z Porr Polska Construction realizować także projekty kolejowe. W połączeniu z naszą wiedzą i doświadczeniem możemy zaoferować w pełni kompletne wykonanie.

    Perspektywiczne dla Porr są również trzy projekty realizowane przez Bilfingera w Norwegii. Z 800 osób pracujących w spółce około 100 przypada na rynek norweski. Kledzik podkreśla, że dzięki przynależności do koncernu oferta spółki będzie pełniejsza.

    Byliśmy tam aktywni tylko w segmencie mostowym. Teraz możemy połączyć siły ze specjalistami tunelowymi, których pracują w Porr i którzy mogą współtworzyć większe projekty na rynku norweskim – wskazuje Kledzik.

    Nowa spółka ma w planach wyjście na inne rynki zagraniczne.

    Zamierzamy zatem rozwijać jej działalność na rynku polskim i norweskim, obok naszych czterech rodzimych rynków, czyli Austrii, Niemiec, Szwajcarii i Czech – zapowiada Strauss.

    Z zainteresowaniem patrzymy także na rynek szwedzki. Staramy się dobrać projekty do naszych możliwości – podkreśla Kledzik.

    Bilfinger Infrastructure zatrudnia 800 pracowników. W 2014 roku osiągnęła sprzedaż na poziomie 166 mln euro. Władze Porr liczą na to, że nowy podmiot w ciągu 2-3 lat przekroczy 1 mld zł przychodów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.