Mówi: | Tadeusz Jarmuziewicz |
Funkcja: | Wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej |
Powrót urzędów do papierowych dokumentów. Resort transportu: to system zapasowy na wypadek awarii
Papierowe dokumenty wracają do obiegu pomiędzy starostwami a Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego. To tylko system awaryjny na wypadek awarii systemów informatycznych – tłumaczy resort transportu. Przywrócenie dokumentacji papierowej powinno też rozwiązać problemy z brakiem połączenia systemów elektronicznych pomiędzy starostwami a WORD-ami.
– Zawsze należy liczyć się z taką sytuacją, że system informatyczny, który obsługuje relacje pomiędzy wojewódzkim ośrodkiem ruchu drogowego a starostwem może nie działać. W związku z tym stwórzmy jakąś protezę, żeby obywatel na tym nie cierpiał, żeby nie było tak, że mimo że zdał egzamin, nie może się doczekać aż ktoś mu wyda prawo jazdy – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Dodaje, że taką możliwość przewiduwał już pierwotny rządowy projekt.
Wiceminister podkreśla, że dostarczyciele usług informatycznych dla Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Ddrogowego zgodnie z umowami mają trzy dni na usunięcie awarii. Może jednak zdarzyć się tak, że pewnych usterek nie da się naprawić w takim czasie. Resort chce zabezpieczyć zdających przed taką sytuacją.
Jak tłumaczy Jarmuziewicz. papierowy obieg dokumentów pomiędzy starostwami a WORD-ami ma zostać wprowadzony jako rozwiązanie awaryjne. Będzie wykorzystany jedynie w przypadku przedłużających się awarii systemu komputerowego.
– Chcemy im dać narzędzie, niech sobie leży w skrzynce narzędziowej, a jak będą potrzebowali to skorzystają – mówi wiceminister transportu.
Nowy system elektronicznego obiegu dokumentów pomiędzy starostwami a WORD-ami wprowadzono 19 stycznia, razem z nowymi zasadami zdawania na prawo jazdy. Jednak system nie wszędzie działa, bo starostwa mają problemy z połączeniem z ośrodkami. Spośród 49 WORD-ów tylko 15 ma podpisane umowy z Państwową Wytwórnią Papierów Wartościowych, która zajmuje się wydawaniem praw jazdy i stworzyła system informatyczny dla starostw. Pozostałe 34 ośrodki podpisały umowy z drugim dostawcą systemu – Instytutem Transportu Samochodowego. Ten jednak nie jest kompatybilny i przez to większość WORD-ów nie może połączyć się ze starostwami.
Czytaj także
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-16: Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
- 2024-04-09: Sądy w Polsce nadużywają tymczasowego aresztowania. W wielu przypadkach mógłby go zastąpić areszt domowy
- 2024-03-27: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
- 2024-03-14: Aleksandra Popławska: Trudne tematy jak aborcja zamiatane są pod dywan. Uważam, że wybór jest wolnością i dobrze, aby politycy nam go dali
- 2023-11-15: Od 15 listopada ważne zmiany w prawie spadkowym. Większość rozwiązań jest korzystna dla spadkobierców i wzmacnia ochronę ich interesów
- 2024-01-11: Kobiety zwykle jeżdżą bezpieczniej niż mężczyźni i rzadziej powodują wypadki. Stereotypy dotyczące ich stylu jazdy wciąż jednak są żywe
- 2023-11-08: Tymczasowe aresztowanie w Polsce nadal nadużywane. Sądy wciąż masowo przyczyniają się do prokuratorskich wniosków o zastosowanie tego środka
- 2023-10-10: Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Odejście od papierowej korespondencji ma przynieść 2,3 mld zł oszczędności
- 2023-11-13: Polską branżę pogrzebową czeka konsolidacja. Firmy liczą też na zastąpienie ustawy sprzed prawie wieku nowymi przepisami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.