Mówi: | Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej |
Powstało pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej. Do połowy przyszłego roku ma ich być 500
W Sosnowcu w jednej z placówek Poczty Polskiej otwarto w tym tygodniu pierwsze Centrum Aktywności Cyfrowej, mające ułatwić dostęp do usług administracji elektronicznej. W ten sposób Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce zachęcić Polaków do załatwiania spraw urzędowych online. Na miejscu będzie można skorzystać z ponad stu usług, w tym otworzyć działalność gospodarczą bądź złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w przypadku jego zagubienia.
– Dzięki Centrum Aktywności Cyfrowej mamy możliwość dostępu do wszystkich usług administracji rządowej i możliwość korzystania z nich w przyjaznym środowisku z pomocą specjalistów – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. – Bo tak naprawdę chodzi tylko o to, żeby zapoznać się z tymi narzędziami, do których wystarczy komputer. Aby jednak wejść w ten cyfrowy świat, potrzebny jest ktoś, kto nas będzie w niego wprowadzał – dodaje.
W nowo otwartych punktach będzie można korzystać z wszystkich usług oferowanych przez platformę o nazwie ePUAP. W połowie 2016 roku, przy uwzględnieniu pozyskania finansowania, takich punktów ma być nawet 500. W większości w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma urzędów. Projekt ma ułatwić życie mniejszym społecznościom w załatwianiu spraw administracyjnych. Umiejscowienie punktów w lokalach Poczty Polskiej ma natomiast zapewnić petentom asystę ze strony specjalistów z organizacji pozarządowych.
W Centrach Aktywności Cyfrowej będzie można skorzystać z ponad stu usług. Część z nich ułatwi załatwianie formalności przez przedsiębiorców, m.in. otwieranie działalności gospodarczej w systemie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Oprócz tego możliwe będzie zakładanie i potwierdzanie profilu zaufanego, który jest potrzebny do tego, by korzystać z platformy ePUAP.
– Tę pierwszą placówkę otworzyliśmy tutaj, w Sosnowcu, po to, by z daleka wysyłać wnioski i prośby o wydanie dokumentów, uzyskać dowód osobisty, kartę ubezpieczenia zdrowotnego, potwierdzić stan ubezpieczenia społecznego, wysokość emerytury, płatności do urzędu skarbowego czy zaświadczenia z różnych urzędów – wymienia minister administracji i cyfryzacji. – Dostępnych jest około 140 usług, a będziemy pracować dalej nad rozszerzeniem tego katalogu – dodaje.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Poczta Polska podpisały porozumienie ws. współpracy w zakresie budowy usług e-administracji. Współpraca Poczty i MAC to część programu Polska Cyfrowa, który ma przyczynić się do upowszechnienia dostępu do szybkiego internetu i e-administracji oraz przyśpieszyć rozwój usług cyfrowych.
– Nasze plany oczywiście są dużo szersze, bo jedna placówka wiosny nie czyni. To jest pierwsze, ale nie ostatnie otwarcie – podkreśla Ireneusz Piecuch, wiceprezes Poczty Polskiej. – Oczywiście wszystkie punkty nie będą wyglądać tak samo, bo będą dopasowane do danych placówek, będzie to również uzależnione od finansowania i środków pomocowych. Mamy jednak nadzieję, że uda nam się ten proces zakończyć do połowy przyszłego roku.
Czytaj także
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-22: Coraz gorsza sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym. Głodem zagrożonych jest ponad 7 mln ludzi
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
- 2024-02-27: Konsumenci kojarzą olej palmowy głównie z degradacją środowiska. Niewiele wiedzą o jego certyfikacji
- 2024-02-06: 200 stacji paliw działa już pod marką MOL. Koncern chce być wiceliderem polskiego rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.