Newsy

Euro 2012 ożywi rynek pracy w Polsce

2012-01-10  |  01:00
Wszystkie newsy
Mówi:Jacek Męcina
Funkcja:Doradca Zarządu
Firma:PKPP Lewiatan

Turystyka, infrastruktura i budownictwo - to branże, w których w tym roku będzie się wiele działo. Nowe miejsca pracy związane z organizacją Euro 2012 z pewnością polepszą statystyki na polskim rynku pracy. Pytanie tylko na jak długo.

Sytuacja na polskim rynku pracy nie powinna ulec pogorszeniu. I to mimo kryzysu zadłużenia w państwach europejskich.

- Przyszły rok będzie dobry dla gospodarki i dla rynku pracy. Silne wewnętrzne impulsy każą optymistycznie patrzeć na tę sytuację - ocenia Jacek Męcina, ekspert PKPP Lewiatan.

Spowolnienie gospodarcze w Europie zrównoważy na pewien czas organizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Sezonowo bezrobocie będzie niższe niż w ubiegłym roku.

- Po pierwsze mamy Euro 2012 i związane z tym duże inwestycje, zarówno w infrastrukturę, jak i budownictwo, za chwilę pewnie turystyka – to powinno nakręcać gospodarkę, a co za tym idzie pozytywnie wpływać na rynek pracy - prognozuje Jacek Męcina.

Taka tendencja może się zmienić w końcówce przyszłego roku. Według Jacka Męciny spodziewane na koniec 2012 roku bezrobocie będzie na podobnym poziomie co w 2011. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej szacuje, że w grudniu stopa bezrobocia wyniosła 12,5 proc.

Nieco gorzej sytuacja może wyglądać w 2013 roku, ale to już będzie zależało od tego, jak będzie się kształtować koniunktura w Europie i w Polsce - zaznacza Jacek Męcina.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.