Newsy

Polacy najbardziej mobilnymi pracownikami w końcówce 2011 roku

2012-01-10  |  01:05
Wszystkie newsy
Mówi:Agnieszka Bulik
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego Randstad

Coraz częściej zmieniamy pracę. Wskaźnik mobilności w IV kwartale ubiegłego roku był najwyższy spośród 30 badanych krajów. Ale rzadziej niż inni szukamy nowej pracy z własnego wyboru.

Indeks mobilności, przedstawiony w badaniu Instytutu Badawczego Randstad, wyniósł w końcówce roku 109 punktów. Podobny wynik osiągnęli Francuzi. Średnia dla wszystkich badanych krajów wyniosła 105 punktów.

Jednak to, co odróżnia nas od innych badanych państw, to powody zmiany pracy. W Polsce najczęściej decydują o tym czynniki niezależne od pracowników.

- Jak popatrzymy na powody zmiany pracy, jakie te osoby deklarują, 34 proc. badanych mówi, że zmienili pracę, bo były zmiany w strukturze firmy, reorganizacja - wyjaśnia Agnieszka Bulik, członek zarządu agencji Randstad.

Ankieta przeprowadzona wśród pracowników pokazała również, że wzrosła liczba osób, które zmieniły pracę z powodu niezadowolenia z dotychczasowego pracodawcy. Co piąty Polak zrezygnował z pracy właśnie z tego powodu.

Na mobilność polskich pracowników w niewielkim stopniu wpływa chęć rozwoju osobistego czy większe zarobki.

- Takie osobiste pragnienie zmiany, które jest dominujące w innych krajach – tu 37 proc. mówi, że zmienia pracę, bo chce mieć lepsze warunki zatrudnienia, w Polsce deklaruje tylko 26 proc. badanych - podkreśla Agnieszka Bulik.

Według ekspertów, wyniki ankiety świadczą o wzroście elastyczności Polaków i umiejętności dostosowania się do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.