Newsy

Rosną dostawy robotów do polskich firm. Mają rozwiązać problem z brakiem pracowników fizycznych

2023-02-09  |  06:25
Mówi:Daniel Niepsuj
Funkcja:channel development manager
Firma:Universal Robots
  • MP4
  • Roboty współpracujące, czyli coboty, mogą zdaniem ekspertów rozwiązać problem z zapewnieniem obsady m.in. w magazynach lub przy paletyzacji. Ich wdrażanie będzie postępowało coraz szybciej, bo utrzyma się rosnące tempo starzenia się społeczeństwa, co z kolei pogłębi problem z dostępem do pracowników fizycznych. W automatyzacji mogą pomóc ulgi, dzięki którym przedsiębiorcy zyskali możliwość odliczenia 50 proc. kosztów poniesionych na robotyzację.

    – Robotyzacja jest odpowiedzią na brak rąk do pracy. Coraz więcej badań wskazuje na starzejące się społeczeństwo, a pracownicy produkcyjni nie chcą pracować przy trudnych, uciążliwych, brudnych procesach. Roboty współpracujące są odpowiedzią na te problemy. Skracają dystans pomiędzy technologią a człowiekiem poprzez łatwość instalacji, elastyczne wdrożenie, a także łatwość programowania i możliwość wykorzystywania tych produktów w różnego rodzaju procesach, możliwość ich przezbrojenia, przeprogramowania, a także wykorzystania w maksymalny sposób, niekoniecznie przez kilka godzin na dobę, ale przez 24 godziny na dobę – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Daniel Niepsuj, channel development manager w Universal Robots.

    Dużą zaletą cobotów jest łatwość ich instalacji i użytkowania. Mogą dzielić przestrzeń z ludźmi, są stosunkowo lekkie i wszechstronne w zastosowaniu. Nie wymagają też specjalistycznej wiedzy do programowania, a niektóre z modeli mogą przenosić ciężkie ładunki na wysokość niemal 2 m.

    Jak wynika z raportu „Logistyka – Globalne Trendy HR”, trudności ze znalezieniem pracowników ma 75 proc. firm zajmujących się gospodarką magazynową na rozwiniętych rynkach. W całej Europie brakuje 1,1 mln pracowników, z czego w Polsce 160 tys. Jednocześnie z roku na rok zmniejsza się liczba osób w wieku produkcyjnym. Według danych z raportu „The 2021 Ageing Report Economic & Budgetary Projections for the EU Member States (2019–2070)”, do 2070 roku ubędzie aż 30 proc. osób w wieku pozwalającym na aktywność zawodową.

    W Polsce robotyzacja jest jeszcze w początkowej fazie rozwoju. Zdaniem ekspertów dostrzegalna jest jednak w naszym kraju coraz większa gotowość do automatyzacji procesów produkcyjnych.

    – W 2021 roku Polska plasowała się na 15. miejscu pod względem dostaw nowych robotów, przed nami z krajów europejskich były tylko Niemcy, Francja, Hiszpania i Włochy. Wskaźnik gęstości robotyzacji mówi o liczbie robotów na 10 tys. pracowników branży produkcyjnej. Czechy, Słowacja i Węgry mają ten wskaźnik powyżej 100 robotów. Natomiast w Polsce mamy 63 roboty na 10 tys. pracowników – wylicza Daniel Niepsuj.

    Według Międzynarodowej Federacji Robotyki w roku 2021 na polski rynek zostało dostarczonych ponad 3,3 tys. robotów przemysłowych. Jeżeli chodzi o dynamikę rynku, to wykazujemy wzrost na poziomie 56 proc., co jest jednym z wiodących wyników w Europie. Roboty współpracujące znajdują zastosowanie zwłaszcza w branży automotive, spożywczej i obróbki metalowej.

    – Wyróżniłbym przede wszystkim trzy procesy, na których firma Universal Robots obecnie się skupia. To spawanie, bo jak wiemy, spawaczy w Polsce bardzo brakuje od wielu lat. Jest to również branża obsługi maszyn CNC – załadunek i rozładunek tego typu maszyn jest procesem monotonnym i zarazem jednym z najbardziej logicznych do zrobotyzowania. To także pakowanie czy paletyzacja w branży spożywczej. Roboty współpracujące (coboty) również wspomagają ten proces, w którym ergonomia pracownika, np. przy schylaniu się czy załadunku pudeł na paletę, jest trudna do zachowania – wymienia manager w Universal Robots.

    Do inwestycji w robotyzację, oprócz korzyści wynikających z usprawnienia niektórych procesów, zachęcać mogą również ulgi podatkowe. W 2021 roku w Polsce wprowadzona została tzw. ulga na robotyzację. Przedsiębiorcy mogą odliczyć 50 proc. kosztów poniesionych na inwestycje w robotyzację, niezależnie od wielkości i rodzaju branży. Odliczenie będzie także dotyczyć leasingu oraz szkoleń dla pracowników obsługujących roboty. Z prognoz Ministerstwa Rozwoju wynika, że w ciągu pięciu lat koszty ulgi na robotyzację zamkną się w kwocie 1,1 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.