Newsy

Pracodawcy nie zgadzają się z nowymi zasadami zatrudniania cudzoziemców

2012-01-10  |  01:23
Wszystkie newsy
Mówi:Ewelina Pietrzak
Funkcja:Ekspert
Firma:PKPP Lewiatan

Rząd przyjął projekt ustawy o skutkach zatrudniania cudzoziemców przebywających nielegalnie na terenie Polski. Nowe prawo przewiduje wiele sankcji administracyjnych, karnych i finansowych dla firm, które zatrudnią cudzoziemca spoza Unii Europejskiej niemającego prawa pobytu w Polsce. 

- Obawiamy się, że przepisy te odstraszą pracodawców od zatrudniania cudzoziemców – mówi ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Ewelina Pietrzak.

Zgodnie z projektem pracodawca przed zatrudnieniem cudzoziemca powinien zażądać od niego dokumentu potwierdzającego legalność pobytu w Polsce oraz przechowywać go przez cały okres zatrudnienia.

- Samo to zjawisko i próba walki z nim, skoro ma ono tak duży wpływ na gospodarkę, powinno leżeć po stronie administracji. A państwo chce zrzucić tę odpowiedzialność, obowiązek na pracodawców - podkreśla Ewelina Pietrzak. 

Drugi problem, na który zwracają uwagę pracodawcy, to obowiązek uzupełniania dokumentacji już zatrudnionych cudzoziemców w terminie czterdziestu pięciu dni od dnia wejścia w życie ustawy.

-To zbyt krótki okres, biorąc pod uwagę czas, jaki jest potrzebny na załatwienie odpowiedniego zaświadczenia – ocenia Ewelina Pietrzak.

Jeśli pracodawca nie wywiąże się z obowiązków narzuconych mu nowymi przepisami może grozić mu kara finansowa nie mniejsza niż 3000 zł, szereg kar administracyjnych, a nawet, w skrajnych przypadkach, kara pozbawienia wolności.

Pracodawcy podkreślają jednocześnie, że nie sprzeciwiają się walce z nielegalnym zatrudnieniem.  Chodzi jednak o to by ciężar tego problemu nie leżał w tak dużym zakresie na barkach pracodawcy.
 
Ustawa dotycząca zatrudniania cudzoziemców wdraża do polskiego prawa postanowienia unijnej dyrektywy. Chodzi o ograniczenie nielegalnej imigracji do Unii Europejskiej.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.