Newsy

Prezes LW Bogdanka: Spada sprzedaż węgla w Polsce. Importujemy coraz mniej

2012-05-30  |  06:30
Mówi:Mirosław Taras
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:LW Bogdanka
  • MP4

    W I kwartale roku na rynku polskim sprzedano 1 mln ton czarnego surowca mniej niż przed rokiem. Jednak polskim producentom udało się sprzedać prawie całość wydobytego w ich kopalniach węgla, co oznacza, że spada zapotrzebowanie na węgiel sprowadzany z zagranicy.

     - W tym roku obserwujemy spadek zakupów na rynku węglowym. Porównując I kwartał roku 2012 do I kwartału roku 2011, globalna sprzedaż węgla energetycznego na rynku polskim spadła o 1 mln ton - mówi Mirosław Taras, prezes LW Bogdanka.

    Czyli o ok. 9 proc. Zgodnie z danymi Ministerstwa Gospodarki, w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedano nieco ponad 15 mln ton do celów energetycznych. Jednak, jak zapewnia Mirosław Taras, polscy producenci nie zostali z nadwyżkami surowca.

     - Ten 1 mln ton węgla znikł z importu. W ubiegłym roku zaimportowano w I kwartale 3 mln ton węgla, a w tym roku tylko 2 mln. Zatem ta zmniejszona podaż i zmniejszony obrót zbilansował się na imporcie - wyjaśnia prezes LW Bogdanka.

    W 2011 roku do Polski trafiło blisko 15 mln ton węgla, głównie z Rosji, Czech i Ukrainy. 

    W przeciwieństwie do tendencji rynkowej w I kwartale sprzedaż surowca w LW Bogdanka wzrosła i to o blisko 45 proc. do 2,08 mln ton. Wydobycie w tym czasie było zaledwie o 0,1 mln ton większe. Władze kopalni planują, że w całym roku wydobycie przekroczy 8,1 mln ton.

     - Jesteśmy już po podpisaniu kontraktów, zawarciu umów na tym poziomie, zatem w tym roku planujemy pełną sprzedaż i nie przewidujemy ubytków - zapewnia Mirosław Taras.

    Według prezesa Bogdanki średnia cena węgla na koniec roku wzrośnie o ok. 7 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    IT i technologie

    Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

    Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

    Konsument

    Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

    W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

    Transport

    Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

    Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.